waarom heet ons woordenboek ''de dikke van dale''?

Waarom is het woorden boek genoemd naar Van Dale?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De Van Dale is vernoemd naar Johan Hendrik van Dale, die het Nieuw woordenboek der Nederlandsche taal van I.M. Calisch en N.S. Calisch uit 1864 bewerkte tot zijn eigen woordenboek. Hij paste onder andere de spelling toe van De Vries en Te Winkel, die in 1863 de basis hebben gelegd voor de huidige Nederlandse spelling. Van Dale overleed in 1872 aan de pokken toen de eerste afleveringen van het woordenboek verschenen waren. De uitgave werd in 1874 voltooid door zijn leerling Jan Manhave.
De eerste druk van Van Dale was door de samenstellers gebaseerd op het Nederlands-Franse deel van het Nieuw Fransch-Nederduitsch en Nederduitsch-Fransch Woordenboek van S.J.M. van Moock, dat tussen 1843 en 1846 was verschenen.
De benaming De Dikke Van Dale ligt voor de hand; de eerste twee drukken hadden een omvang van zo'n 1400 pagina's, de derde druk van 1884 was sterk uitgebreid en had 1756 pagina's. Dit woordenboek was naast de bijbel een van de dikste boeken die de gemiddelde Nederlandstalige op de boekenplank had staan. De omvang van het woordenboek is sindsdien uitgedijd; de veertiende en laatste druk van 2005 omvat zo'n 4500 bladzijden in drie banden (plus een cd-rom).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Dale_Groot_woordenboek_van_de_Nederlandse_taal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Johan Hendrik Van Dale (15 februari 1828 - 19 mei 1872) publiceerde diverse boeken en honderden artikelen. Maar werd hij vooral beroemd als schrijver van het bekende woordenboek. Dat woordenboek heeft hij zelf echter maar half voltooid; de roem heeft Van Dale in de eerste plaats te danken aan zijn leerling Jan Manhave (1850-1927). Eind 1867 werd Van Dale door uitgever Thieme gevraagd om het Nieuw Woordenboek te bewerken. Toen hij na anderhalf jaar besefte dat hij het woordenboek alleen nooit af zou krijgen, riep hij de hulp in van zijn leerling.

En omdat er verschillende uitgaven van het woordenboek bestaan wordt de grootste ervan de Dikke Van Dale genoemd.
Amadea
11 jaar geleden
Uit wikipedia: De Van Dale is vernoemd naar Johan Hendrik van Dale, die het Nieuw woordenboek der Nederlandsche taal van I.M. Calisch en N.S. Calisch uit 1864 bewerkte tot zijn eigen woordenboek. Hij paste onder andere de spelling toe van De Vries en Te Winkel, die in 1863 de basis hebben gelegd voor de huidige Nederlandse spelling.