Wat mag wel en wat mag niet in boeken staan?

Wij hebben een project over de regels van boeken. Er is hierover weinig te vinden. Dus de vraag: Wat mag wel en wat mag niet in boeken worden geschreven. En wie controleert dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Boeken vallen in principe onder het vrij woord.
Smaad is verboden (toch wel iets anders dan belediging) en zaken rondom algemene veiligheid. Zie de bron voor een preciezere opsomming van de voorwaarden van vrije meningsuiting.

Overtreding van auteursrecht, plagiaat, mag uiteraard ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben tevreden met beide antwoorden. Bij dit antwoord zijn alleen wat meer onderwerpen genoemd. Hier heb ik dus meer aan.
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

In principe mag alles geschreven worden, met inachtneming van de wet.
Dus ik mag geen beledigend verhaal schrijven over bijvoorbeeld minister (naam), maar ik zou wel een boek mogen schrijven over een fictieve (verzonnen) minister Jansen, waarbij iedere lezer heel goed weet welke minister ik precies bedoel.
Schrijf ik een boek over een bedrijf en dat bedrijf vindt dat er dingen in staan die niet kloppen, dan mag dat bedrijf mij aanklagen en rectificatie eisen en schadevergoeding, of zelfs dat het boek uit de handel wordt genomen.
Als je een boek schrijft dat beledigend is voor bijvoorbeeld een bevolkingsgroep, kan dat ook verboden worden omdat discriminatie niet mag.
En je mag niet zomaar stukken overschrijven uit andere boeken, dat heet plagiaat en is ook strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onsamenhangend en misleidend betoog mede omdat je de term 'beledigend' gebruikt. Als je hier smaad bedoelt klopt er al een stuk meer van.