Hoe zorg ik ervoor dat mijn boek over de periode dat ik een depressie had niet negatief en langdradig wordt?

Ik wil graag een boek schrijven over mijn depressie. Dit voor familie en vrienden. Maar hoe zorg ik ervoor dat het niet negatief en langdradig wordt? En mensen er niet (bij wijze van spreken natuurlijk) spontaan depressief van worden....

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij het schrijven er niet te veel over na denken, maar doen. Laat je leiden door je gevoel. Taalfouten en fouten in de zinsopbouw, zijn even niet belangrijk, ze kosten veel concentratie en die heb je juist nodig met schrijven. Maak hoofdstukken die niet te lang zijn, zet er een titel boven. Zo krijg je overzicht. Als je boek klaar is, ga je eerst globaal hoofdstuk voor hoofdstuk na lezen en haal er de grote fouten uit. Bij de volgende ronde ga je na, of je niet twee keer het zelfde vertelt binnen een hoofdstuk en corrigeer dat. Ronde drie, ga alle leestekens na, veel staan er vaak verkeerd of ontbreken. Ronde vier, nu ga je heel kritisch je boek ,regel voor regel na lezen en kijk of je sommige zinnen korter en/ of duidelijker kan maken. Ronde vijf, kijk nu pas of het 'lekker' leest, zoniet pas dat dan aan. Ronde vijf, laat nu een ander(en) het lezen en luister naar de op of aanmerkingen. Maar vergeet nooit, dat het jouw boek is met jouw verhaal en jij hebt het geschreven, laat je dus door anderen niet te veel beinvloeden, behalve de echte fouten natuurlijk. Veel succes!

Veel rationeel beschrijven, van een afstand en niet vanuit gevoel. Ja, dat kan. Gebruik humor, relativeer. Overdrijf sommige dingen maar dan wel op een grappige manier. Verzacht de enge dingen. Eindig vooral ook dat het goed net je gaat. Zie je nu in dat je toen absurd dacht, schrijf dat er bij.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100