Een sterk, logisch verhaal dat in een goede volgorde iets verteld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De opbouw van de literaire tekst. Zowel de verdeling in hoofdstukken en alinea's, als de stijlelementen die in de bouw van een tekst terug te vinden zijn.

De structuur wordt ook wel 'compositie' of 'samenhang' genoemd. In een goede literaire tekst hangt alles met alles samen: voor een goed begrip van de tekst is het van belang de verbanden op te sporen.

- In welke tijdsperiode (historisch) speelt het verhaalgebeuren zich af. Is het wel of niet chronologisch.
- In welke omgeving/plaats speelt het gebeuren zich af en is dat functioneel.
- Vanuit wiens gezichtspunt wordt het verhaal verteld en gebeurtenissen gezien, bij wie ligt het perspectief. Wie zijn de hoofd- en bijfiguren.
- Welke motieven of symbolen keren terug. Wat is het thema. Welke relatie heeft de titel met de inhoud.
Amadea