Wat is een intertekstuele verwijzing?

Ik moet een stuk schrijven over een postmodern intertextuele tekst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Iedere literaire tekst is intertekstueel. Hiermee wordt bedoeld dat iedere tekst in een bepaalde verhouding staat tot andere teksten van de wereldliteratuur.

Een intertekstuele verwijzing heeft daarmee uitdrukkelijk de functie te laten zien wélke andere tekst uit de wereldliteratuur bedoeld wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Intertekstualiteit betekent het verwijzen van teksten naar andere teksten. Teksten kunnen hierbij opgevat worden in letterlijke zin, maar kunnen ook bestaan uit beelden, advertenties, films, foto’s en kunstwerken. Postmoderne media-uitingen eigenen zich dus vaak bepaalde fragmenten van eerdere kunstwerken, stijlen of iconen toe. Het toe-eigenen van bepaalde stijlen, genres en vormen op een ironische en luchtige manier zonder daarmee een kritische boodschap uit te dragen wordt ook wel pastiche genoemd. In een pastiche worden bepaalde stijlen of genres uit hun historische context gehaald en in een nieuwe versie geplaatst (Sturken & Cartwright 2001)

De term ‘postmodernisme’ werd in de jaren zeventig geïntroduceerd en betekent letterlijk ‘na het modernisme’. Het postmodernisme is dan ook een reactie op het modernisme. Terwijl het modernisme op de toekomst gericht was en zich kenmerkte door een vooruitziende blik waarin het positieve idee van vooruitgang centraal stond, kenmerkt het postmodernisme door een terugkijkende, zelfreflexieve blik. Deze zelfreflexieve blik houdt in dat het postmodernisme veelvuldig naar eerdere stijlen of perioden uit de geschiedenis verwijst, waarmee ze op luchtige en ironische wijze een spel speelt (Sturken & Cartwright 2001). Hierbij maakt ze vaak gebruik van intertekstualiteit.