Voor een project op de basisschool op zoek naar boeken die het leven in een dorp aan het begin van de vorige eeuw weergeven, wie kent nog meer?

Zoals Pietje Puk, Dik Trom, Swiebertje en Pommetje Horlepiep. Maar in zekere zin ook boeken als Kruimeltje, waar het echter om maar 1 verhaal draait. Wie kan er mij nog meer vertellen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In de Soete Suykerbol.
Afkes tiental.
Kees de jongen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Beekman en Beekman

Toegevoegd na 11 minuten:
Er zijn ook mooie prentenboeken van Cornelis Jetses die een beeld geven van het dagelijks leven rond de eeuwwisseling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is een streekroman, geen voor kinderen geschikt boek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had commentaar op jouw antwoord en daarom lever jij nu commentaar op mijn antwoord? Je lijkt mijn vrouw wel. :-)
Ciske de rat
Rozemarijntje, maar ook veel andere boeken van W.G vd Hulst maar ook van Anne de Vries bv

Toegevoegd na 49 seconden:
Ooo foutje Ciske woonde niet in een dorp natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeken van Toon Kortooms en van Anton Coolen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Antoon coolen.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat zijn geen kinderboekenauteurs, maar streekromanschrijvers. Hun boeken kan je echt niet voor een project op de basisschool gebruiken...
Ik weet niet hoe oud de kinderen in kwestie zijn waarvoor het project bedoeld is, maar een paar titels die voor jong en oud gebruikt zouden kunnen worden: alle boeken uit de Kameleon serie, Ot en Sien of Pim en Mien. Ook Thea Beckman heeft veel boeken over vroeger geschreven, misschien dat daar ook nog iets geschikts tussenzit.

Toegevoegd na 5 minuten:
En nog een mooie, uit de tijd van de turfstekers: Weg uit de Peel van Jacques Vriens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zilveren schaatsen / Margreet Bruijn ; met tek. van Maarten Oortwijn
Uitgever: Baarn : Callenbach, 1995
115 p. : ill., krt. ; 23 cm
ISBN: 90-266-0454-8 geb.

Margreet Bruijn (1916-2010); Maarten Oortwijn (1912-); Mary Elisabeth Mapes Dodge (1831-1905)
Inhoud:
Pas nadat Geertje in de 19e eeuw een schaatswedstrijd in Waterland heeft gewonnen en haar vader, na een ongeluk, zijn geheugen weer heeft teruggekregen, breekt er een betere tijd aan in het arme arbeidersgezin Brinker. Vanaf ca. 10 jaar.

Ook verschenen o.d.t.: Hannes Brinker, of De Zilveren Schaatsen. - Amsterdam : Ploegsma, 1954. - Oorspr. uitg.: Amsterdam : Centen, 1867
Bew. en vert. van: Hans Brinker, or, The silver skates / Mary Mapes Dodge. - Oorspr. Engelse uitg.: 1865

Titel:
Schimmels voor de koets / Nienke van Hichtum ; [illustraties Tjeerd Bottema ; omslagontwerp Marius van Leeuwen ; met een voorwoord van de auteur]

Auteur:
Nienke van Hichtum pseud. van Sjoukje Maria Diderika Troelstra-Bokma de Boer; Tsjeard Bottema (1884-1978); Marius van Leeuwen
Inhoud:
Een dorpsjongen uit een Fries landarbeidersgezin, ongeveer 100 jaar geleden, weet moedig de gevolgen van zijn mank worden te overwinnen en grotendeels door eigen flinkheid een levensbestemming te vinden in de grote stad.
Uitgever:
Amsterdam ; Brussel : Van Goor Jeugdboeken, 1980
7e dr
280 p. : zw. ill. ; 25 cm
1e dr.: 1936
ISBN: 90-10-03348-1 geb : f 19,50