Wie leest een manuscript voor een boek als eerste?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ok, verduidelijking: wie in de uitgeverij leest het als eerste?
Is dat een bepaald beroep/functie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Als de schrijver slim is, zijn dit wat mensen in zijn/haar nabije omgeving die in staat zijn om kritisch naar zijn/haar werk te kijken en er eerlijk advies over te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schrijver zelf, om te kijken of er geen typfouten in staan en of het "iets" is hoe hij het over wil brengen. Zo kan hij het nog veranderen. Dan denk ik zijn familie of vrienden, afhankelijk van aan wie de schrijver het als eerst laat zien. Daarna de drukkerij en dan de lezers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een uitgever wordt een manuscript als eerste door een redacteur of een externe lezer gelezen.

"Een van de redacteuren of een externe lezer maakt de eerste keus wat meteen terugkan: veel manuscripten hebben een genre die de uitgeverij niet uitgeeft en worden dus tevergeefs gestuurd: kinderboeken naar een volwassenenfonds, science fiction naar een literaire uitgeverij, poëzie naar een commerciële uitgeverij die alleen vertalingen uitgeeft. Soms worden ze binnen het concern doorgestuurd, meestal gaan ze meteen terug.

Na deze eerste selectie, wordt er echt gelezen. Door de uitgever, een redacteur of een externe lezer die de uitgeverij adviseert. "
rose