Hoe krijgt een auteur geld als zijn boek wordt uitgeleend in de bibliotheek?

En; hoeveel krijgt de auteur per uitleenbeurt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Als een bibliotheek een boek, cd of dvd uitleent, dan hebben de rechthebbenden daarvan recht op een vergoeding. Vroeger zorgde de overheid daarvoor. Sinds 1996, toen er in de Auteurswet en in de Wet op de Naburige Rechten voor het eerst een echt leenrecht werd opgenomen, doet de Stichting Leenrecht dat.

Stichting Leenrecht incasseert die leenrechtvergoedingen rechtstreeks bij bibliotheken, spelotheken, cd-uitleen en kunstuitleen. Alle regels zijn te vinden op onderstaande website, ook de hoogte van de uitkeringen. Kijk bijvoorbeeld bij faq (veelgestelde vragen).

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Boeken worden ook verkocht aan bibliotheken in Nederland. Stichting Lira is een stichting die auteurs betalen per uitlening in de bibliotheek, de zogenaamde leenvergoeding. Per keer dat je boek wordt uitgeleend ontvang je een bedrag. Dit bedrag zit meestal tussen de 3 en 10 cent per uitlening. Lira keert eenmaal per jaar het geld uit aan schrijvers en vertalers van boeken. De uitbetaling vindt altijd plaats in december en gaat om de periode tussen van juli tot juli. Een voorbeeld: in december 2009 krijg je de leenvergoeding van de periode juli 2008 tot juli 2009. Het kan dan ook vaak even duren tot je echt geld van Stichting Lira krijgt. Als je boek is verschenen in mei vorig jaar, dan kan het soms wel twee jaar duren tot je daadwerkelijk het geld op je rekening krijgt.

Info van onderstaande link.

Toegevoegd na 15 uur:
Kleine toevoeging. Je moet je dus, als schrijver, wel eerst aanmelden bij stichting Lira, want ze doen dit niet uit hunzelf. Aanmelding is wel gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er denk ik maar net aan of je als auteur aangemeld staat bij een uitgeverij of stichting die dit doet. Ik heb nl 2 boeken geschreven en deze staan ook in de bieb... heb eenmalig mijn royalties ontvangen bij de verkoop aan de bibliotheek en krijg verder geen uitleengeld.
Het bovengenoemde verhaal is mij dan ook niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat je je wel eerst aan moet melden bij de stichting ja. Aansluiten bij de stichting Lira is gratis, dus lijkt me dat wel nuttig ;-)
Het is een beetje wat Buma Stemra voor de muziek is, maar dan voor de literatuur. http://www.lira.nl/