Als ik een Engels boek wil vertalen naar het Nederlands en wil uitgeven kan dit?

ik heb een heel goed boek liggen in het Engels, en dit boek is niet in het Nederlands uitgebracht. Is het mogelijk om dit zelf te vertalen en uit te laten geven? of hoe gaat dit in zijn werk?

Toegevoegd na 11 uur:
even wat extra uitleg, zou het makkelijker zijn (of zou het dan nog niet kunnen) als je de toestemming hebt van de originele schrijver?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertalen is een kunst, daar moet je een opleiding voor volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL kitten... en hoe lang zou je doen over een boek van zo'n 250 pagina's?

Antwoorden (6)

Dat mag niet; je moet de rechten van de originele uitgever en schrijver kopen.

Toegevoegd na 11 uur:
Zonder toestemming mag het zelfs niet; de schrijver heeft de auteursrechten, ook van eventuele vertalingen. Daar kun/mag jij niets mee zonder toestemming en een som geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De procedure ken ik niet maar één ding is zeker: als de boeken van de desbetreffende schrijver nog niet door een Nederlandse uitgeverij worden uitgegeven, dan zul je terecht moeten bij de Engelse uitgeverij van het boek.

Veel bekende schrijvers vallen echter al onder een Nederlandse uitgeverij. Die uitgeverijen maken gebruik van freelance vertaler.

Zie ook de bronsite (onderwerp: 'Wanneer wordt een boek vertaald'), daar staat onder meer:
"Het gebeurt weleens dat een vertaler een op eigen initiatief vertaald boek uitgegeven krijgt, maar dat is uiterst zeldzaam."
11 jaar geleden
Je kan natuurlijk proberen om met het boek en een proeve van je ""vertalingskunde"" naar een uitgever te gaan, en daar de vraag neer te leggen. Als iemand het ziet zitten voor de Nederlandse markt, dan hoef je zelf al die uitzoekdingen niet te doen (over de rechten etc.).
Meestal werken uitgevers al met hun bekende vertalers.
Maar wie weet, als jij over kunt brengen dat je een fantastisch goede vertaling kunt aanleveren, en dat je dat boek om een bepaalde reden zo n prachtig boek vindt, ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vertaling mooet ook correct zijn en niet alleen haar interpretatie van het boek.
Eerst een studie op HBO-niveau voltooien. Dan een lange bueaucratische weg bewandelen om toestemming te krijgen.
Het antwoord is voorlopig: nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mijn een plusje want je begrijpt wel waar het om gaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertalen is een beroep! Niet vrijetijdsbesteding.
Het beste is om een uitgever te benaderen en te vragen of hij geïnteresseerd is in een vertaling van dat boek.
Via uitgevers kun je er ook achter komen of er al aan een vertaling gewerkt wordt. (Overigens is het een zware klus, weet ik uit ervaring, als je het echt goed wil doen.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet altijd toestemming hebben, van tevoren en schriftelijk, van de eigenaar of schepper van het werk. Dat is niet altijd dezelfde persoon. Natuurlijk kun je voor eigen gebruik een kopie van het boek vertalen, als je dat boek gekocht hebt, maar het is altijd handig met de schrijver samen te werken. Wat als je iet moet vragen of een probleem tegenkomt?
De eigenaar van de rechten kan de schrijver zijn, maar ook een uitgever of een persoon die de schrijver vertegenwoordigd, maar het kan ook allemaal lopen via een vertaalorganisatie als Babelcube. Daar kun je ook eens kijken of jou boek niet op de lijst van onvertaalde werken voorkomt en de vertaling aanbieden.