Waarom is Turks Fruit ( Jan Wolkers ) literatuur?

Voor Nederlands heb ik het boek Turks Fruit gelezen. Helaas kan ik maar niet verzinnen of bedenken waarom Turks Fruit literatuur moet zijn. Verder wordt ik ook niet veel wijzer van de hits die ik krijg op google. Graag uw hulp.

Alvast bedankt,

Gummi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is een goeie vraag Gummi. Misschien omdat het boek / de schrijver een belangrijke toon heeft gezet in de ontwikkeling van de NL literatuur. Ik weet het niet, daarom deze reactie.
Maar zou je het boek nu uitbrengen, dan vrees ik dat er geen uitgevers zijn die er een kaftje omheen willen doen..
Snuffel
11 jaar geleden
Ik vind het gewoon literaire porno. Je vraag krijgt een punt van mij. Ik denk dat Jammerrr gelijk heeft: de invloed op de ontwikkeling van de Nederlandse literatuur.

Het beste antwoord

Literatuur is een schrijfvorm waarbij op artistieke wijze wordt overgebracht wat de schrijver in zijn hoofd heeft. Hierbij onderscheid de literatuur zich van de 'gewone' boeken door dat de schrijfvorm anders is, de intentie van het boek ongewoon is en de inhoud afwijkt van iets dat eerder geschreven is. Het boek veranderd de manier van tegen de wereld aankijken.

Toen dit boek uitkwam, in 1969, was het een ongewoon boek. Het beschreef het leven van een stervende vrouw, bekeken door de ogen van haar ex-man. Er waren expliciete scenes die voor heel wat verandering zorgden in de Nederlandse schrijfkunde.
Tot zo ver wil ik je helpen, zelf moet je het boek tegen de definitie van literatuur aanhouden en beschrijven wat jij ziet. Succes ermee!