In een boek staat vaak ' Eerste, tweede, derde of vierde druk ' hoeveel exemplaren zijn er dan verkocht van dat boek?

Verschilt dit per boek of is er een standaard oplage voordat er sprake is van een tweede of derde druk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.1K

Antwoorden (4)

Verschilt per boek. Als een boek een grote verkoop verwacht (nieuwe boek van Dan Brown) dan zal de eerste druk een flink grote oplage zijn. Als dat niet zo is (nieuwste dichtbundel van Joozd) dan zal deze maar erg klein zijn. Als dan de boeken op raken, kunnen er weer bij worden gedrukt (tweede, etc. druk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oplage kan per boek verschillen. Als een uitgever veel exemplaren van een boek verwacht te verkopen dan zal hij in één keer een grote oplage drukken. Verwacht hij minder exemplaren te verkopen, bijvoorbeeld omdat het onderwerp bestemd is voor een naar verwachting kleinere lezersschare, dan zal hij een kleinere oplage laten drukken om te voorkomen dat hij met veel boeken blijft zitten. Mocht er dan toch onverhoopt meer belangstelling voor het boek zijn dan verwacht, dan zal hij alsnog tot een tweede druk besluiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Joozd, ik was een beetje lang over mijn antwoord aan het nadenken, vandaar een antwoord dat op hetzelfde neerkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen sprake van een standaardoplage. Bij de uitgave van een dichtbundel zal de eerste druk/oplage kleiner zijn dan bij (bijv.) de uitgave van een pocket van Youp van 't Hek. Dat bepaalt de uitgever.

Alle exemplaren van een druk die tot dezelfde aanmaakeenheid behoren, worden 'oplage' genoemd. Als een boek goed verkoopt en er inhoudelijk niets veranderd hoeft te worden, kun je dus meerdere oplages maken van diezelfde druk.

Bij schoolboeken (bijv.) wordt er meestal na een bepaalde tijd iets gewijzigd aan de inhoud. Spelfouten die onverhoopt waren blijven zitten, worden er alsnog uitgehaald, nieuwe leerstof wordt toegevoegd, oude wordt eventueel gewijzigd.

'Drukken' kunnen dus van elkaar verschillen, de oplagen binnen een zelfde druk inhoudelijk niet.
11 jaar geleden
Tegenwoordig hoeft er geen sprake meer te zijn van een oplage.

Voorbeeld: een uitgever wil een bepaald boek niet in bulk uitgeven en brengt het uit op basis van Printing On Demand (P.O.D.). Dit houdt in dat wanneer er iemand ergens het boek besteld, eer 1 exemplaar wordt gedrukt. Op deze manier hoeft de uitgever geen risico te lopen en zal deze overgaan tot bulkdruk wanneer een boek populair begint te worden.

Wanneer spreek je dan bij P.O.D. van een volgende druk?
In de letterlijke betekenis daarvan zou dan elk boek een volgende druk zijn. Toch wordt dat niet zo gezien. Zolang de uitgever niet vindt dat er sprake is van een volgende druk blijft een middels P.O.D. uitgegeven boek hetzelfde druknummer behouden.

Wanneer wordt er bij P.O.D. dan wel van een volgende druk gesproken?
- Commerciële redenen: het staat natuurlijk mooi wanneer er in een boek staat dat het de zoveelste druk is. Een uitgever kan daarom ook besluiten om op een bepaald moment dit zo te doen.
- Praktische redenen: Wanneer een boek redactioneel gewijzigd wordt (bijvoorbeeld omdat er meer spelfouten dan wenselijk in stonden) zal ook bij P.O.D. er vaak voor gekozen worden om het gewijzigde boek een volgende druk te laten zijn. Maar dit kan ook zijn omdat men bijvoorbeeld de omslagafbeelding wil wijzigen.

Zoals anderen als schreven is het van oudsher gebruikelijk om van een volgende druk te spreken wanneer de voorraad van een boek, dat in een bepaalde hoeveelheid gedrukt is, uitverkocht is en deze opnieuw gedrukt gaat worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oplagecijfers of verkoopcijfers worden door een uitgever over het algemeen pas bekend gemaakt als dit de verkoop zou helpen. Meestal om aan te tonen dat het boek zo geweldig is dat ook jij het moet lezen (kopen dus).