Waarom is 'De Avonden' van Gerard Reve een '3-punter' op de literatuurlijst?

Ik heb dit boek onlangs gelezen en ik vroeg me af wat de reden is dat dit boek 3 punten waard is op je lijst bij Nederlands.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een boek is een boek. Je begint te lezen en na een tijdje sla je het dicht, omdat het je niet boeit. Het kan ook zo zijn dat je het boek wel uitleest, het wel een leuk boek vond en er verder niet meer aan denkt. Dit soort boeken valt dan onder de noemer 'lectuur'.
Literatuur echter is een boek dat op één of andere manier zo geschreven is dat het je boeit. Ook al is het begin taai, je wordt toch door de schrijfwijze gedwongen om verder te lezen. Je wordt gedwongen na te denken; "Wat wordt bedoelt? Wat voor persoon is de hoofdfiguur, wat zal hij/zij doen? Hoe loopt het af?" Vaak kan literatuur diepzinnig zijn. Je begrijpt het vaak niet in één keer, maar je wordt tóch geïntrigeerd om het te willen begrijpen.

Gerard Reve is zo'n schrijver. Hij weet de aandacht vast te houden door vaak een complex thema te kiezen waarvan je niet weet; 'Wat is de bedoeling''?
In de avonden schrijft hij in hoofdzaak over een individualist, die als erg onsympathiek overkomt. Je krijgt er direct een hekel aan en toch gaandeweg valt die aversie weg voor de hoofdpersoon. Door de manier van schrjven raak je geamuseerd zelfs vanwege de humor die tevoorschijn komt in de vele herhalingen die zijn opgesomd. De ongelukkige situaties, het geplaag en het overdenken.
Het boek wordt nooit saai. Het wisselt veel af, van een donker gevoel komt er weer hoop en ergens leef je mee met de hoofdpersoon.

Dat is de kunst van literatuur. Een boek te schrijven, dat door veel mensen met plezier uit gelezen wordt. Waarover gesproken en gediscussieerd wordt. Wat reacties blijft uitlokken. De avonden is zo'n boek en zal altijd blijven boeien bij mensen die van de stijl van Reve houden of geïntrigeerd worden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat Reve dit boek in een tijd schreef waar volop optimisme heerste (oorlog voorbij). En toen kwam hij met een nogal deprimerend boek, de Avonden. Dat deed toen vrij veel stof opwaaien en werd daardoor alsmede een "must" in de NL literatuur. Hoei Boei!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wenselijke antwoord:
Gerard Reve schetst in dit boek het gevoel van een hele generatie jongeren: alles leidt tot niets. Het boek is een metafoor voor het tijdsegment waarin het zich afspeelt.

Je kunt een mooi verhaal ophangen hoe het boek een teken van zijn tijd is, en hoe het de leegheid van het bestaan schetst. Daar haal je goede cijfers mee.

Het minder wenselijke antwoord:

Er zijn hele volksstammen literatuurcritici die de kost verdienen met het in leven houden van het idee dat literatuur iets 'verhevens' is, waar de rest van de lezers te simpel voor is. Hun baan is het zoeken van spijkers op laag water. Geef ze hun zin, dan heb je verder ook geen last van ze.

De niksheid van de Nederlandse 'gevestigde literatuur' is wat moeilijk te behappen voor liefhebbers van spannende boeken of boeken met inhoud waar je van na gaat denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stippel ik onderschrijf jouw mening volkomen en geef je voor dit antwoord en vette plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het ook een plus, maar kan me voorstellen dat het toch als belangrijk boek wordt gezien door Nederlandici. Als je als leerling tot het wenselijke antwoord komt krijg je waarschijnlijk ook een plus van de docent. Als je daarmee je minder wenselijke mening ook geeft (maar het boek dus wel hebt gelezen) maak je het verschil tussen een 7,5 en een 9 voor een boekbespreking. Aleen al het feit dat het deze discussie oproept is al een goede reden voor 3 punten op de literatuurlijst. Ik denk zelf dat de 3 punten worden gegeven ter aanmoediging om moeilijke boeken te lezen (vanuit de huidige generatie gezien). Als je niet over zo'n boek na kunt denken, dan heeft het echter weinig zin en kan je beter een boek lezen dat je wel leuk vindt.
Het is zeer vernieuwend qua stijl en taakgebruik. En iconisch voor de situatie van jongeren in na-oorlogs Nederland. Verder is de humor onnavolgbaar. Kortom: een klassieker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat dit boek geschikt is voor leerlingen vanaf 4/5 Havo en 4/5 VWO.

Met de punten wordt het ‘gewicht’ of de ‘toegankelijkheid’ van de boeken wordt aangeduid. Hoe meer punten een boek heeft, des te meer het van een lezer vraagt. Vanwege deze ‘punten’ wordt deze lijst ‘Puntenlijst’genoemd.

1p = geschikt vanaf bovenbouw vmbo-t
2p = geschikt vanaf 4 havo/vwo
3p = geschikt vanaf 4/5 havo en 4/5 vwo
4p en meer = geschikt voor 5/6 vwo en voor geoefende lezers van 5 havo.

Overigens zou het niet correct zijn te denken dat een boek met een gewicht van 1p altijd minder literair is dan een boek van 5p: er is prachtige literatuur geschreven met een gewicht van ‘1p’, terwijl boeken van ‘5p’ soms niet om door te komen zijn... Nogmaals, het aantal punten geeft aan hoe lastig een boek is om te lezen. Lastiger hoeft niet per definitie literairder te zijn...