Zal de Kindle - of ander electronisch leessysteem- ooit het echte boek kunnen vervangen?

N.a.v. de vraag van gast10404 .

Zullen de echte boekenwurmen ooit kunnen wennen aan een leessysteem waarbij je niet het nieuwe papier ruikt, en voelt wanneer je een spannende bladzijde omslaat? Ondertussen kunnen kijken hoeveel pagina's je nog moet voor geheid de ontknoping zal komen? Ezelsoren of boekenlegger tussen je bladzijden kunnen leggen...

Wordt de Bibliotheek dan ook nutteloos, of op zijn minst minder bezocht? Aangeboden boeken op MP in waarde juist meer of minder? Boekenkasten bij de vleet te koop aangeboden?

Kortom: zal een electronisch leessysteem voor jou ooit het echte boek kunnen vervangen?

Toegevoegd na 1 minuut:
M.a.w. Is het papieren boek gedoemd uit te sterven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het papieren boek in de toekomst zeer zeker vervangen zal worden, maar wel door iets wat behoorlijk veel op papier lijkt, met electronische inkt.

Het bladeren moet nog wel electronisch kunnen, waarschijnlijk zelfs met een animatie zoals je die ook ziet bij online folders.

De huidige generatie e-book readers gaan een goede kant op met de eInkt technologie, maar uiteindelijk wil je toch het goede van papier ervaren en het lekker dun houden. Philips is hier al behoorlijk ver mee, maar kleuren en bewegende beelden lukt nog niet meen ik. In de films van Harry Potter zie je wel een beetje waar het naar toe kan gaan als Harry de krant leest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie hier heel veel voordelen in voor het onderwijs. Lekker één boek mee en de docent die zijn huiswerk, lesmateriaal of opdrachten upload naar de eReaders van de leerlingen.

Toegevoegd na 5 minuten:
zie ook iLiad voor een huidig voorbeeld van ePaper (hier kunnen ook aantekeningen op gemaakt worden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb altijd een hekel gehad aan schrijven en aan boeken/kranten lezen. Ik lees altijd het nieuws op internet.

Dus zodra deze apparaten betaalbaar worden dan heb ik er één in huis. (ook makkelijk met kopie van iemand anders :p)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aan mij ligt nooit, maar zeg nooit nooit. Ze kunnen natuurlijk altijd iets uitvinden waar ik me als boekenfreak wel thuis bij voel en dat ook nog enigszins betaalbaar is. Maar voor mij persoonlijk lijkt me dat een enorme uitdaing, en in dingen als elektronisch papier of OLED (waarop steeds iets anders te lezen is in het zelfde boek enzo) klinkt leuk voor kranten of de teeveegids, maar doet voor mij niks voor boeken - die ook een verzamel- en bekijkwaarde hebben.

Nu wordt er al een eeuwigheid geroepen dat er zo weinig meer gelezen wordt, maar in mijn ervaring is het tegendeel waar. Er wordt juist meer gelezen dan enige moment in de geschiedenis, en niet alleen op internet en tijdschriften, maar ook boeken worden veel meer verkocht en gedrukt dan ooit.

Verhalen zullen natuurlijk nooit verdwijnen, in welke vorm dan ook, maar boeken hebben een paar signifikante voordelen, die het lastig maken ze te vervangen : ze zijn relatief goedkoop (vooral als je niet het nieuwste van het nieuwste hoeft), makkelijk mee te nemen, moeilijk kapot te krijgen, leuk om kado te geven, makkelijk te bewaren, kortom, heel wat 'hindernissen' om te overwinnen voor een vervanging van het ouwe trouwe boek.