Is de film de aanslag het zelfde als het boek de aanslag?

Dus zijn er geen verschillen qua verhaal etc. ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Uit een werkstuk dat boek en film vergelijkt:

"Eén van de onderdelen van de proloog klopt niet, dit is de scène waarin Anton Fake Ploeg jr. groet als die langs fietst. In het boek wordt verteld over de keer dat Fake in zijn NSB-pakje in de klas zat en de meester de andere kinderen om die reden niet naar binnen liet gaan. Anton heeft Fake toen uit deze netelige situatie verlost door toch naar binnen te gaan.

In het boek wordt gewoon verteld dat Antons moeder een gat in haar kies heeft en daar, tegen de pijn, een kruidnagel in heeft gestopt. In de film zie je het gebeuren doordat er een knoop in de soep zit.

De ervaring van Anton (en de gevoelens en gedachten daarbij) dat hij voor het eerst in een auto zit, wordt in de film niet echt duidelijk weergegeven. De Duitser die even later de auto in stapt, schrikt niet van Anton alsof hij hem vergeten is, zoals in het boek staat.

Na de nacht in de cel wordt Anton achter op een motor naar Haarlem vervoerd, tijdens deze rit denkt hij aan wat er een aantal jaar geleden in het zwembad is gebeurd. Later heeft Anton een gesprek met de Ortskommandant en die schrijft een brief waarin staat wat er met Anton is gebeurd. Die brief doet Schultz in zijn binnenzak, maar hij wordt neergeschoten en de brief gaat verloren.
In de film zit Anton in een zijspan en wordt er geen flashback getoond. Het gesprek met de Ortskommandant wordt zelfs helemaal weggelaten. Ook blijft de brief in de film bewaard.

Na de aanslag gaat Anton bij zijn oom in Amsterdam wonen. In het boek zijn er een paar fragmenten waarin hij met zijn oom gesprekken heeft, deze zijn allemaal niet in de film terug te vinden."

Op de bron staan nog meer verschillen
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De basis is hetzelfde, hier en daar zullen best dingen weggelaten zijn vanwege de lengte van een film.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de snelheid van een film overeenkomt met de snelheid waarmee je het verhaal in het boek ervaart dan ga je uiteraard dingen missen. Die film duurt hooguit twee uur, en in twee uur heb je het boek De Aanslag niet uitgelezen.

Hiermee is niet gezegd dat als je twee dagen doet over het boek, dat een 1:1-film van dat boek dan twee dagen zou moeten duren. Een boek kan een pagina besteden aan de beschrijving van de omgeving en daarna verder gaan met een scene. In een film begint die scene direct en zie je de omgeving vanzelf. Kortom, je kunt dingen 'overslaan', waarmee je ze dus niet negeert maar ze tegelijkertijd met de scene presenteert - een voordeeltje van 't medium 'film'.