Waarom heet Nijntje nou Miffy in het buitenland?

Met Nijntje bedoel ik dus het beroemde konijntje van Dick Bruna. Waarom is de naam Nijntje in het buitenland niet behouden, en waarom nou de naam Miffy (en niet bijv. Willy).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Willy? Je wilt die kindjes niet op gedachten brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach LeClerc, wat moet je dan wel niet van de naam "Free Willy" denken?

Het beste antwoord

Nijntje is door mensen in het buitenland niet altijd even goed uit te spreken. Daarom is Nijntje geen goede naam voor buiten onze grenzen. Als alternatief is voor Miffy gekozen. Internationaal gezien veel beter. Waarom voor Miffy? Het had idd ook een andere naam kunnen zijn, maar het is nou eenmaal Miffy geworden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De naam moet makkelijk uit te spreken zijn,en makkelijk herkenbaar. En dat lukt niet als je een konijn in het buitenland nijntje noemt
anneliez
12 jaar geleden
Nijntje is een meisje en dus een Miffy. Waarschijnlijk is voor die naam gekozen omdat Miffy een naam is die Engels is en zodoende gemakkelijk uitspreekbaar is door welke wereldburger dan ook.

Nijntje in het buiteland zou niet te doen zijn, want het is een typisch Nederlandse naam, en over het algemeen zijn typisch Nederlandse namen redelijk onverstaanbaar (niet allemaal overigens) uit te spreken. Dat klinkt gewoon niet.

Overigens is Nijntje afgeleid van konijn, of hoe een peuter konijn zegt, dat is dus "nijntje". Vandaar Nijntje.

Waarschijnlijk klinkt Bit, of Rab voor geen meter en klinkt dat te jongensachtig, dus was het meest voor het hand liggend blijkbaar Miffy.

Overigens zal men nooit te weten waarom voor Miffy is gekozen, daarvoor zal je toch echt bij Dick Bruna moeten zijn...

Toegevoegd na 12 minuten:
Waarom voor Miffy en niet elke andere willekeurige makkelijk uitspreekbare naam, was mijn gedachten achter de voorlaatste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo zal men nooit te weten komen waarom voor Miffy gekozen is? Er staan ongetwijfeld een heleboel interviews met Dick Bruna op internet, er kan er toch best een zijn waarin hij vertelt over waarom deze naam?
Cryofiel
12 jaar geleden
In het Duits (Kaninchen) had Nijntje heel goed Ninchen kunnen heten. Dat komt het beste overeen met ons Nijntje, en het heeft alle voordelen van die naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook wel Duitse nijntje-boeken waarin ze Ninchen heet. Hier bijvoorbeeld: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51xZKopOEqL._SL500_SS160_.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar weet je nu ook waarom Nijntje Miffy heet? En waar is dat interview dan over deze naam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei niet dat ik er een gevonden had, alleen dat er weinig reden is om aan te nemen dat het nergens te vinden kán zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij dat denkt, dan wacht ik met spanning op je antwoord hier :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wacht met bigmomma27 mee :-) Ik heb in mijn zoektocht er echter niets over kunnen vinden.