De bijbel was het belangrijkste, iets anders was er niet. Verder waren monniken en priester zo ongeveer de enigen die lezen konden. Meer drukken was dus niet nodig
anneliez
12 jaar geleden
Duizenden jaren lang, totdat ongeveer vijfhonderd jaar geleden de boekdrukkunst werd uitgevonden, moesten afschriften van de bijbel met de hand worden gemaakt. Van geen enkel ander literair werk uit de oudheid werden zo naarstig en telkens opnieuw afschriften gemaakt.
Niet te verwonderen dus dat 'het Boek der boeken' eerst op de persen verscheen.

Tegenwoordig bestaan er nog ongeveer 16.000 met de hand geschreven afschriften van de bijbel of gedeelten van de bijbel, waarvan sommige zelfs nog uit de tweede eeuw voor Christus dateren.