Waarom is het eindrapport van commissie Deetman over het misbruik binnen de RK kerk, uitgegeven in boekvorm?

Het is op deze manier toegankelijk voor iedereen, maar ook weer niet omdat het boek € 20,- kost.

Gebeurt het vaker dat een dergelijk rapport van een onderzoek commercieel geëxploiteerd wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat gebeurt regelmatig en daar is ook niets vreemds aan.
12 jaar geleden
Er is geen sprake van commerciele exploitatie. Daar zou je pas van kunnen spreken, als Deetman persoonlijk, leden van de onderzoekscommissie of de RK Kerk, er geld aan zouden verdienen. De enige die er wat aan verdient, zal de uitgever of drukkerij zijn, en/of de boekhandel. Ik zie niet in, waarom zij dit in in dit geval gratis zouden moeten doen.

Alles wat er in het rapport staat is vrij toegankelijk, en kranten, actualiteitenrubrieken etc. kunnen publiceren wat ze willen. Je mag er dan ook vanuit gaan, dat het belangrijkste uit dit rapport in kranten heeft gestaan, of op TV te zien was.

Voor de gemiddelde Nederlander is dat meer dan genoeg. Wil je toch nog meer details, dan kun je gratis een samenvatting downloaden:
http://www.onderzoekrk.nl/fileadmin/commissiedeetman/data/downloads/eindrapport/20111216/Samenvatting_eindrapport_Nederlandstalig.pdf
op:
http://www.onderzoekrk.nl/eindrapport.html

Wil je toch nog meer weten, dan kun je naar de bibliotheek. Als je werkelijk geinteresseerd bent in alle details van het onderzoek, dan maal je niet om de kostprijs van 20 Euro. Het zou zelfs weleens zo kunnen zijn, dat er geld op toegelegd moet worden, omdat de oplage echt niet zo groot zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met wat Mesler zegt, maar wil nog toevoegen dat het altijd al gebruik was een rapport in papieren vorm aan te bieden. Vroeger waren dat prints die gebonden werden met lijm of later met een ring. Met de voortschrijdende techniek van digitale boekdruk en bindtechniek, is dit bij een oplage die een dergelijk rapport heeft net zo makkelijk om het te laten binden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat veel van die misbruikslachtoffers ook al op leeftijd zijn en niet allemaal de beschikking hebben (of willen hebben) over de digitale versie op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitgebreide versie van het rapport van de Commissie Deetman is nu GRATIS te downloaden!!! Terecht. De rapporten over seksueel misbruik in de RK Kerk in Ierland en de Verenigde Staten zijn ook gratis te downloaden. Belangrijk dat die rapporten voor een breed publiek toegankelijk zijn (journalisten, onderzoekers, burgers, politici).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De website Katholiek.nl bepleitte eerder dat het eindrapport gratis moet komen. Ook vind je er allerlei links naar downloads