Ik wil graag beginnen aan een verhaal, maar schrijf ik in de verleden tijd, of in de tegenwoordige tijd?

Ik wil mijn oude hobby weer oppakken: verhalen schrijven.
Nu is het voor mij meer dan tien jaar geleden - ik was nog erg jong - dat ik een serieuze poging waagde, dus heb ik wat 'opstartproblemen'.

Maar het lastigste is voor mij nog wel; schrijf ik in de verleden, of in de tegenwoordige tijd? Waar hangt die keuze van af? Wanneer kiest men over het algemeen in de vt en wanneer in de tt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Ik vind het zo lastig, dat het me niet lukt om er aan te beginnen. Ik heb wel al wat zinnen opgeschreven, maar dan in alle mogelijke vormen, maar ik vind het nogal moeilijk om een keuze te maken! Ik doe een poging tot het schrijven van fictie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook kiest, zorg ervoor dat het hele verhaal dan in dezelfde tijd staat.

Het beste antwoord

Ik raad je aan om eens een kort verhaal te schrijven (b.v. 1 a4-tje) in de VT en TT. Je komt dan vanzelf tegen wat de haken en ogen zijn van beide mogelijkheden, en b.v. bij welke mogelijkheid het lastiger formuleren is.

Als je dan de 2 verhalen doorleest, en eventueel anderen ook laat lezen, dan kan het niet anders dan dat er duidelijke verschillen zijn.

Het nadeel van VT is dat het een verslag wordt. Alles is al gebeurd, en je kunt de lezer de illusie ontnemen, dat het allemaal nog niet vaststaat hoe het afloopt. Je schrijft in de VT eigenlijk een stukje geschiedenis. De afloop staat al vast, alleen weet de lezer nog niet hoe.

Als je in TT schrijft, is de kans groter dat het spannend wordt. De lezer is er bij, op het moment van gebeuren, en het kan echt nog alle kanten op. Ook zou het zo kunnen zijn, dat je als schrijver zelf, het verhaal beter kunt sturen op het moment zelf, als je in de TT schrijft. Natuurlijk kan dat in de VT ook, (zeker als je goed kunt schrijven) maar waarschijnlijk beleef je het als schrijver net zoals de lezer. Voor jou kan ook de illusie gelden, dat het verhaal nog alle kanten op kan gaan, en zou kunnen betekenen dat je creatiever zult zijn, met als gevolg meer verrassende wendingen in je verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is geen juiste of verkeerde manier om te schrijven. Dus net wat je zelf fijn vind.

Ik raad je aan een paar boeken erbij te pakken van wie je de schrijfstijl fijn vindt en de vorm die daar gekozen is over te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk maakt het niet uit. Maar persoonlijk vind ik het lezen van (korte) verhalen prettiger als ze in de tegenwoordige tijd zijn geschreven. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhaal schrijven in de verleden tijd is in ieder geval makkelijker maar je moet het doen zoals je hart het ingeeft.
12 jaar geleden
Schrijf het verhaal zoals dat in je opkomt.

Je hebt een verhaal in je hoofd en dat ga je opschrijven.
Het maakt niet uit welke tijd je gebruikt.
Het gaat er om dat je op een vlotte manier
een interessant verhaal vertelt.

Daarbij moet je niet over een heleboel dingen gaan zitten nadenken, want dat beperkt je creatieve vertelling.

Later, als het verhaal af is, dan ga je een controle doen over tijdsbestek, taalgebruik, zinsopbouw e.d.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier vind je een heleboel tips:

http://www.shortstory.nu/korte_verhalen_schrijven/