Wat is de boodschap van het sprookje raponsje?

In elk sprookje zit wel wat leerzaams, wat is de boodschap dan bij het sprookje raponsje? 'Raponsje, Raponsje, laat je haren vallen!'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Raponsje, in het Duits Rapunzel (Lat.: Radix Pontica), is een kleine plant waarvan de dikke eetbare wortel wordt gegeten als salade. Men meent wel dat hiermee de radijs bedoeld wordt, een soort kleine variant van de appel uit het paradijs.
Het wonen in de toren, in de bovenkamer, betekent volgens sommigen het ontdekken van het denken.
Opvallend is de passieve rol van de prins. Vrouwen spelen een actieve rol in dit sprookje.

Toegevoegd na 23 minuten:
Voor kinderen is de simpele moraal van het verhaal: als je iets doet wat niet mag dan heeft dat nare gevolgen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had dat ook gelezen op internet maar ik begrijp niet was ze een kind daarmee willen leren. bij roodkapje bijvoorbeeld is de boodschap: neem niks aan van vreemden maar bij raponsje kan ik de boodschap niet vinden. maar toch bedankt!
Het sprookje is afgeleid van een nog veel oudere Grieks verhaal en wel over Danaë. Het gaat over het volwassen worden, alis de boodschap niet zo duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dankjewel! ik kijk nog wel wat ik er mee kan
Ik denk dat de wijze les vooral verstopt is in het deeltje dat de vader (tenminste, zo ken ik het sprookje) Raponsje ruilt voor de plant Raponsje, omdat de moeder dat zo graag wilt hebben. IK denk dat hiermee word bedoelt dat je niet alles moet geven voor iets wat je niet hebt. Eigenlijk is dat niet zo'n goede uitleg, maar ik hoop dat je weet wat ik bedoel.