Wat is de bom op het einde van het verhaal in de Franse roman 'La Nuit des Temps' van Rene Barjavel?

Op het einde van het verhaal (La Nuit des Temps, Eng.: The Ice People, Ned.: De liefde van Elea) spreken ze opeens van een bom (of mijnen ofzoiets) die gaat ontploffen waardoor ze iedereen moeten evacueren. Hoe komt die bom daar ineens? Ik heb het verhaal toch redelijk goed kunnen volgen, maar iets van een bom heb ik dan toch gemist.

Nog een vraag:

In het verhaal vinden ze 2 ingevroren mensen (Elea en Coban), maar op het einde evacueren ze Elea en Paikan, Eleas geliefde). Wat doet Paikan ineens daar? Heeft hij de plaats van Coban ingenomen en denken ze dat het Coban was?

P.S, de antwoorden weet je waarschijnlijk alleen maar als je het boek zelf gelezen hebt, op internet staat weinig informatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De bom wordt niet letterlijk bedoeld. Barjavel gebruikt veel metaforen. De hoofdpersonen zitten onontkoombaar in de val, ze zijn als door een bom getroffen.

Coban is in werkelijkheid Paikan. Want Paikan vocht met Coban toen Elea al lag te slapen in de schuilplaats. En hij nam vervolgens diens plaats in.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dit waren juist de antwoorden die ik nodig had! De link is ook zeer handig! Heb jij ook het boek gelezen?