wat is er zo goed aan shakespeare?

misschien wel een domme vraag, maar wat onderscheidt het werk van shakespeare?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb nu 2 antwoorden die niet bepaald voldoen. Ik wil weten waar het hem in zit.. voorbeelden enzo.. en ten opzichte waarvan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (4)

Het werk van Shakespeare is een literaire dialoog tussen traditie, vorm en échte emotie.

Met name het laatste. Shakespeare beheerst alle traditionele vormen en kent zijn klassieken. Maar eigenlijk is hij de eerste die echte menselijke emoties laat doorklinken, i.p.v. conventies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij was de grootste dramaturg aller tijden

Toegevoegd na 3 minuten:
Zijn toneelstukken getuigen van een buitengewone rijkdom aan wereldlijke ervaring.

Toegevoegd na 20 uur:
Zie mijn vorige posts:

http://www.goeievraag.nl/vraag/haalde-william-shakespeare-inspiratie.215850
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het héél in't kort proberen: Shakespeare kon een herkenbare (probleem)situatie realistisch op toneel laten neerzetten door karakters die (alweer) realistisch en herkenbaar waren. Het verhaal ontwikkelt zich op een natuurlijke en dus geloofwaardige manier. Daarom spreken zijn verhalen en zijn karakters de toeschouwer/lezer sterk en direct aan. Het is makkelijk ‘jezelf’ op toneel te zien staan. Zelfs met de verknipte schurk Richard III of de droeve gek, Lear, kun je je identificeren. En wat er met hen gebeurt, dat herken je in wat je zelf hebt meegemaakt of met anderen hebt zien gebeuren.
Verder was zijn taalgebruik fenomenaal beeldend en sprekend. Hij wist precies de goede woorden te kiezen om de toeschouwer in precies de goede richting te laten denken – en voelen!
Voor voorbeelden: kijk eens rond op
http://www.phrases.org.uk/meanings/phrases-sayings-shakespeare.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echte emotie dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Emotie zit ook al in "Oft him anhaga...". Of "Hebban ollas vogalas". Emotie is het hart van poezie. Het gaat om de zorgvuldige veelzijdig-logische opbouw van elk stuk en het feilloos kunnen verwoorden of uitbeelden van een trigger die een respons oproept - en dat kan ook een rationele of cognitieve zijn. "What's in a name?".
Er zijn een aantal factoren die samen bepalen dat wij Shakespeare als de beste (toneel)schrijver aller tijden zijn gaan zien.
1. De tijd was rijp
De toneelschrijftraditie veranderde in de periode dat Shakespeare leefde. Een tijdgenoot van Shakespeare, Christopher Marlowe, liet de traditie los en schreef zijn teksten meer op spreektaal lijkend. Shakespeare liftte mee op de populariteit van Marlowe. Marlowe werd op 29-jarige leeftijd doodgestoken; misschien was hij anders net zo beroemd geworden als Shakespeare.
2. Boekdrukkunst
De stukken van Shakespeare zijn gedrukt. Dat gebeurde in die tijd lang niet bij alle auteurs.
3. Historisch besef
Doordat de stukken bewaard zijn gebleven, hebben niet alleen theatermakers nog veel aan het werk van Shakespeare. Ook historici vinden in zijn werk een belangrijk studieobject.
4. Taal
Shakespeare heeft veel invloed gehad op de engelse taal. Hij had een bijzonder groot vocabulaire (30.000 woorden). Daarnaast is de taal die Shakespeare gebruikt van een daarna m.i. zelden geëvenaarde schoonheid. De manier waarop hij dingen zegt, maakt dat je voelt wat hij bedoelt, ook al heb je de zin nog nooit gehoord.
5. Variatie
Shakespeare heeft een onbekend aantal stukken (mede)geschreven. Omdat zijn stukken (net als zijn oeuvre) zo gevarieerd zijn, werden ze erg populair; iedereen vond er wel wat van zijn gading in.
6. In de wereld
De stukken van Shakespeare spelen natuurlijk niet allemaal in Engeland, maar in elk stuk vindt je personages uit alle lagen van de bevolking. De adel is altijd present, maar de knecht ook. Hierdoor werd elk stuk herkenbaar voor het hele publiek.
7. Tijdloos
De stukken van Shakespeare bezitten een soort universele waarde. Je blijft meeleven met de personages, je wordt meegesleurd. En dat is voor een toneeltekst een grote prestatie. Dat maakt dat wij Shakespeare nu nog steeds, en misschien wel vaker dan in zijn eigen tijd, lezen, bestuderen, opvoeren en gaan zien.