Een politieroman is veel realistischer dan de verhalen over geniale privédetectives. De Franse commissaris Jules Maigret, gecreëerd door de Belg Georges Simenon, lost vanaf 1931 misdaden op op een manier die sterk overeenkomt met die van de politie.

Een detectiveverhaal, meestal kortweg detective genoemd, is een verhaal waarin een detective een mysterie of een misdaad oplost. Een voorbeeld is Agatha Christie met haar privédetective Hercule Poirot. De spanning van een detective ligt er onder meer in het voor de lezer zo moeilijk mogelijk, maar niet geheel onmogelijk, te maken de identiteit van de dader te ontrafelen en/of hoe de detective de dader weet te ontmaskeren.

Een politieroman is zeer realistisch geschreven en het gaat vaak over echt bestaande mensen. 'Zoenoffer’ van Pieter Aspe is een voorbeeld van een politieroman.
Er komen bekende personen in voor zoals Jean-Luc Dehaene de ex-premier minister van België. Ook de andere personages kan je ook in het echte leven tegenkomen, heel realistisch.