Waar kan ik vinden hoeveel exemplaren er van een bepaald boek verkocht zijn?

Ik heb al gevonden dat alleen de uitgever over de echte cijfers beschikt. (zie link: http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/5171) Maar ik vroeg me af of er ergens een overzicht is o.i.d. van verkochte exemplaren, dan hoeft niet iedereen de uitgever te benaderen om te vragen hoeveel exemplaren er verkocht zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.4K

Antwoorden (2)

Om zomaar van ieder willekeurig boek, het aantal verkochte exemplaren te weten te komen, dat wordt lastig. Zal gedeeltelijk ook bedrijfsgeheim zijn, vooral als het gaat om minder goed lopende boeken.

Makkelijker wordt het als het gaat om bestsellers.
Hier de top-10 best verkochte boeken in 2009 en 2010.
In de PDF links kun je veel meer lezen. O.a. de top 100, uitgesplitst in boek-soort, en veel informatie over verkochte aantallen.

——

1 Stieg Larsson - Mannen die vrouwen haten
2 Tatiana de Rosnay - Haar naam was Sarah
3 Dan Brown - Het verloren symbool
4 Herman Koch - Het diner
5 Saskia Noort - De verbouwing
6 Stieg Larsson - De vrouw die met vuur speelde
7 Stieg Larsson - Gerechtigheid
8 Paolo Giordano - De eenzaamheid van de priemgetallen
9 Paulien Cornelisse - Taal is zeg maar echt mijn ding
10 Carlos Ruiz Zafón - Het spel van de engel

http://www.cpnb.nl/top100/lijsten/cpnb_top100-2009.pdf

——

1 Tatiana de Rosnay - Haar naam was Sarah
2 Stieg Larsson - Mannen die vrouwen haten
3 Stieg Larsson - Gerechtigheid
4 Stieg Larsson - De vrouw die met vuur speelde
5 Frank van Berkum - Gezond slank met Dr. Frank
6 Paulien Cornelisse - Taal is zeg maar echt mijn ding
7 Tatiana de Rosnay - Die laatste zomer
8 Simone van der Vlugt - Op klaarlichte dag
9 Dan Brown - Het verloren symbool
10 Elizabeth Gilbert - Eten, bidden, beminnen

http://web.cpnb.nl/engine/download/blob/cpnb/61970/2011/5/cpnb_top100-feb2011.pdf?app=cpnb&class=8353&field=61970&id=279
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zul je waarschijnlijk niet vinden, want de exemplaren die de uitgever verkoopt aan de boekhandel zijn natuurlijk niet het juiste aantal, aangezien er bij de boekhandels ook nog onverkochte exemplaren liggen.
Dus wat de uitgever verkoot of levert is niet maatgevend!