Hoe komt het dat oude boeken zo lekker ruiken?

Nieuwe boeken ruiken naar nieuw, naar plastic en nieuwe inkt.
Oude boeken ruiken oud en heel lekker.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Kimath
12 jaar geleden
Ruikt inderdaad lekker :)
Nieuwe boeken stinken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja, precies
Die ruiken te modern ;)
Maar Tanja, weet je dan misschien waarom ze "stinken"?

Het beste antwoord

De geuren van de inkt en de lijm en dergelijke vervliegen, dat zijn geuren die veel mensen als onprettig, kunstmatig, ervaren.
Veel oude boeken (vooral van 1840-1950) verzuren doordat in het papier uit die tijd veel houtvezels verwerkt zijn, dat papier is erg gevoelig voor licht en lucht en breekt dan feitelijk zichzelf af. (Te zien aan vergeling van het papier, en het papier wordt brosser.)
Daarnaast is papier een prima geuropnemer: steek je neus in een paar boeken uit je boekenkast, en naast hun eigen geurtje zullen ze ook allemaal naar jouw huis ruiken.
Dezelfde boeken bij een ander ruiken anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Het duidelijkste antwoord en daarbij ook het beste antwoord (:

Andere antwoorden (2)

Hangt er vanaf van welk materiaal het boek is gemaakt. Van hout stinkt dat erger (verzuurt) dan van lompen.
Het lange staan, de omgeving waar ze verbleven telt ook mee.

Zelf vind ik oude boeken muf ruiken. Geef mij maar een nieuw exemplaar en dan openslaan, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oud boek heeft (als het goed is), al vele lezers de bladzijden zien omslaan. Dat geeft 't boek een 'verleden/historie', en geur! Geniet ervan.....