Nee. Want "De School met den Bijbel" waarschuwde over het boek met de lotgevallen van Pietje Bell dat 'deze prikkellectuur kinderen veel kwaad doet.' En in de Rotterdamse Openbare Bibliotheek kwamen lezertjes vergeefs vragen naar Pietje. Het opruiende boek werd er tot in de jaren tachtig van de planken geweerd.
Dat was bij een christelijke auteur hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het artikel staat nergens dat hij niet christelijk zou zijn of lees ik er overheen?
Amadea
10 jaar geleden
Dat is nergens te lezen. Maar ik concludeer het uit alle biografische gegevens die ik over Chris van Abkoude heb gelezen.
Bedankt voor de negatieve duim...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij een pos. duim dan.
Het is op basis van internetbronnen niet te zeggen of hij christelijk was of niet. Ik ben er nergens iets over tegengekomen. Dit betekent natuurlijk niet direct, dat hij daarom niet christelijk was. Wel is het zo dat hij is opgegroeid in een tijd dat het grootste gedeelte van de mensen nog naar de kerk ging cq gelovig was. Dus het is waarschijnlijk dat hij het wel was dan niet.
Toen hij Pietje Bell boeken uitkwamen, was dit een nieuw soort boek. De hoofdrolspelers van de meeste kinderboeken waren voornamelijk saaie, brave kinderen. Terwijl Pietje Bell ondeugend was. Veel volwassen (en organisaties) vonden dat deze boeken kinderen zouden aanzetten tot kattenkwaad en daardoor tot slechte volwassenen op zouden groeien. Puur omdat het boek inging tegen het toen heersende moraal.
Als je nu kijkt naar het verhaal, zou je kunnen zeggen dat er zeker een christelijke invloed is. Pietje Bell is misschien ondeugend en dingen gaan vaak niet zoals hij bedoelde, maar hij doet het altijd om anderen te helpen, niet uit eigen gewin. Hij heeft een hekel aan leugens en onrecht, heeft veel respect voor zowel zijn ouders als andere mensen, ook al zijn anderen soms niet zo aardig tegen hem. In principe allemaal goede eigenschappen van een goed (christelijk) persoon.
En dat is ook de reden waarom de boeken ook gewoon in christelijke boekwinkels te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn universele deugden, daar ben ik het met je eens. Ik probeer om aan te geven of het verhaal qua moraliteit wel christelijk zou kunnen zijn. Misschien is het in zijn boeken wel gewoon de tijdsgeest.
Zelf heb ik heb gemerkt dat in boeken met een meer christelijke insteek, deze eigenschappen veel duidelijker naar voren komen. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, misschien zijn ze toch wel wat braver??