Bedenkt een schrijver vóór dat hij/zij een boek schrijft, al hoeveel pagina's het boek moet hebben.

Toegevoegd na 16 minuten:
Soms zie je namelijk zoveel witte bladzijden. Die zijn alleen maar irritant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die zijn om het boek te "bvatten"

Het beste antwoord

dat is niet te doen.
de schrijver maakt eerst een synopsis, een ruwe opzet van het verhaal.
vervolgens gaat hij dit invullen.
dat gaat gepaard met veel geschrap en overnieuw schrijven.
korte stukken worden langer, en lange stukken worden korter.
het is een creatief proces.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je

Andere antwoorden (10)

Ik denk dag ze gewoon beginnen te schrijven en dan als ze klaar zijn de paginanummering eronder zetten xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, ze nemen vaak een onderwerp of figuur en tijdens het schrijven komt het verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben vooraf wel een plan, sommige schrijven hebben ook een hoofdstukindeling (waarin ze kort samenvatten welke gebeurtenissen er wanneer plaatsvinden), maar vooraf bedenken hoeveel paginanummers, dat is haast onmogelijk.

bovendien, je kunt als schrijver op je computer in je tekstverwerker 350 pagina's schrijven, maar door lettertype en paginaindeling van het uiteindelijke boek kunnen het er dan maar zo 500 worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak van die witte vellen is de manier van afdrukken. Er worden meerdere pagina's op 1 vel gedrukt, en dat vel wordt dan gevouwen en gesneden. je krijgt dan een bundeltje papier dat aan 1 kant vastzit. Deze worden samengebonden tot een boek. Bij sommige boeken kun je als je naar de lijm/bindkant kijkt die bundeltjes zien. Omdat het aantal pagina's niet altijd klopt met het aantal ruimte per groot vel, houd je blanco papier over. Het is handiger voor de uitgeverij/drukkerij om dit papier gewoon te laten ziten omdat je anders bundeltjes krijgt die uitelkaar vallen
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal!
Nee, daar zal een schrijver niet over nadenken. Die witte bladzijden hebben vaak te maken met de manier van drukken. Veel drukkers kunnen alleen drukken in een veelvoud van 16 pagina's. Als je dan 16x+4 pagina's volgeschreven hebt, dan moet je iets met die andere 12. Dus vaak leeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schrijven ze niet gewoon eerst het boek en schrijven ze dan niet het bladzijdenummer .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijvers die onder contract van een uitgever staan, krijgen vaak wel opdracht om een boek te schrijven met een marge in het aantal woorden (dus 'schrijf een dikke pil' in plaats van 'schrijf een novelle'), maar nooit op de bladzijde nauwkeurig.

Als je het op de bladzijde nauwkeurig zou willen afmaken, zou je nog kunnen rommelen met marges, witregels, hoofdstukkoppen en lettertype, maar meestal gebruikt een uitgever een standaard lettertype voor al z'n boeken en worden bladzijdes die bij het inbinden wit zullen blijven, gewoon in het boek gelaten. Soms wordt er nog wel eens reclame voor de uitgever op gedrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je als schrijver daar door laat door beinvloeden is er iets niet goed tussen de 'regels', je schrijft zoals je wilt om wat er tussen de oren leeft en of dit op 101 of 501 pagina's moet. het is niet anders, anders val je onder de categorie schrijven voor de poen, niet meet dan 19,95 anders verkoopt het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans niet maar een schrijver van het boekenweekgeschenk heeft volgens mij wel een maximum aantal bladzijden opgekregen. Ik herinner me een boekenweekschrijver die daar kennelijk veel moeite mee had want het lettertype was heel erg klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een boek voor volwassenen schrijft is het zaak om tussen de 60.000 en 100.000 woorden uit te komen. De meeste uitgevers geven de voorkeur aan een boek van 70.000 tot 80.000 woorden. Voor een schrijver begint, zal hij wel eerst een opzet van het boek maken. Zo wordt de structuur van het boek duidelijk en ziet een schrijver waar hij teveel of te weinig materiaal heeft.
Witte pagina's zijn een keuze van de uitgever en/of drukker.