Hoe kan ik deze literatuurstromingen het beste omschrijven?

Ik wil graag weten hoe ik deze literatuurstromingen het beste kan omschrijven. Ik heb morgen namelijk Nederlands mondeling en ik vind het moeilijk om concreet uit te leggen wat deze stromingen precies betekenen.

Stromingen:
- Moderne Nederlandse Literatuur
- Nieuwe Zakelijkheid
- Existentialisme

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (2)

Je bent er wel een beetje laat mee, maar ik heb wat gevonden over de literatuurstromingen.

Moderne Nederlandse literatuur is een beetje vreemd, dat zijn ALLE stromingen na 1880. Op wikipedia vind je een aardige samenvatting: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_literatuur

Nieuwe Zakelijkheid: http://www.scholieren.com/werkstukken/13491

Existentialisme:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Existentialisme
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=106814

En voor de volgende keer: eerder beginnen met jouw huiswerk en zelf opzoeken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hint tot begrip kan je terugvinden in het tijdsbeeld: na de romantische idealen tot 1850 heb je het liberalisme dat wereldwijd in optocht is, en de strijd hiervan met het socialisme en naderhand het communisme.
Nederland is van beide laatsten grotendeels gespaard, (en dus meer 'zakelijk-gevoelig/geneigd, gezien de tijdsgeest rond de eeuwwisseling) maar werd niet behoed voor de gevolgen van de 'Grote oorlog', en het ineenstorten van de moraal.
Dit was aanleiding tot het existentialistische denken enerzijds (o.a. dada) en de vlucht van vele anderen in neo-romantische gevoelens, vervreemding en abstractie (kubisme, futurisme, magisch realisme, enz.).
Op een vergelijkbare manier is kort hierna, zij het in een nieuwe gestalte, (na de romantische post-Goethe en sociaal darwinistische periode) het nationaal-socialisme doorheen heel West -Europa aan een opmars begonnen, en op zijn beurt terug te vinden in de architectuur, muziek, binnenhuisarchitectuur en in de meeste kunststromingen die zich er op geënt hebben.

Toegevoegd na 9 minuten:
Let ook op het zoeken naar antwoorden buiten religie en tegelijkertijd wetenschappelijk onderbouwd, zelfs met uitlopers in de science fiction en op elk terrein van de wetenschap. Naarmate enerzijds vooruitgang openbaar werd, bleef anderzijds de vrees voor een nog grotere catastrofe onder de oppervlakte aanwezig, getemperd door (ijdele) hoop en het bewustzijn dat de politiek niet zou realiseren wat men ervan verwachtte (denk aan genres à la X-files, detectiveromans en tv reeksen.