Wat is feit en wat is verzonnen in het boek "Vaslav" van Arthur Japin?

Een vraag die mij vooral dwars zit: De bediende van Vaslav, Peter, heeft die echt bestaan en ook echt Nietzsche's bediende geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Peter heeft weldegelijk echt bestaan. Hij wordt genoemd in de biografie die Romola over Vaslav schreef. We weten alleen heel weinig over hem Hij is als kind zeker in dienst geweest bij Nietzsche én hij heeft beslist voor Nijinski gewerkt. Natuurlijk heeft Arthur Japin het karakter zelf ingevuld.
Peter heeft zeker bestaan. Hij wordt genoemd in de biografie die Romola over Vaslav schreef. Als kind heeft hij Nietzsche gekend, als volwassen man heeft hij zeker voor Nijinski gewerkt. Arthur Japin heeft het karakter en de situatie waarin hij Peter plaatst natuurlijk zelf ingekleurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een roman over de historische figuur Vaslav Nijinski, een virtuoos balletdanser. Een uitgebreide biografie van de danser staat bijvoorbeeld hier: http://www.mijnstambomen.nl/ballet/nijinsky.htm
Er wordt niet in geschreven over een bediende met de naam Peter, dus ik denk dat die uit de fantasie van Japin is gekomen.
Amadea