Veel Suske en Wiske-verhalen ontstaan uit dagelijkse situaties die meestal uitmonden in meer fantasierijke tot zelfs absurde plots. Magie is een sterk ingrediënt in de reeks en spoken, tovenaars, heksen, draken, duivels, legendes, betoverde dieren en dingen, ... komen af en toe voor. Folklore vormt vaak een inspiratiebron, zoals merkbaar is in albums als Het monster van Loch Ness, De krachtige krans, Het geheim van de Kalmthoutse heide, De jolige joffer en Het witte wief. Figuren als de zwarte madam, Kludde en Lange Wapper komen rechtstreeks uit de Vlaamse folklore en het verhaal van het Ros Beiaard en de Vier Heemskinderen wordt gebruikt in Het ros Bazhaar.

De meeste Suske en Wiske-verhalen spelen zich in het heden en zich op een duidelijk omschreven plaats af, zo vinden heel wat avonturen plaats in België zoals bijvoorbeeld in Ham (De mysterieuze mijn) maar ook in Nederland zoals in de Efteling (De Efteling-elfjes en Fata Morgana) en Zeeuws-Vlaanderen (Sprookjesnacht aan zee). Hiernaast reizen Suske en Wiske de wereld rond.

Andere verhalen zijn dan weer gesitueerd in een bepaalde historische periode of in fictieve landen zoals Chocowakije, Amoras en Bazaria. Enkele verhalen spelen zich aan de andere kant van de wereld af (De brullende berg, De stemmenrover, De gouden cirkel), onder water (De ijzeren schelvis), of zelfs in het buitenaardse, bijvoorbeeld op de maan (De mottenvanger) of op een (fictieve) exoplaneet zoals Fabelar (De eenzame eenhoorn).

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel plots zijn gebaseerd op historische feiten, grote literaire werken, sprookjes, mythen en zelfs de bijbel. Zo komen in De mottenvanger en De ringelingschat bijvoorbeeld veel elementen uit de Griekse mythologie voor. Het bevroren vuur bevat veel sprookjeselementen en speelt zich daarnaast af in het tijdperk van de Noormannen. De junglebloem is een gedeeltelijke hervertelling van The Jungle Book van Rudyard Kipling. De ringelingschat is mede gebaseerd op Wagners Der Ring des Nibelungen, De dolle musketiers heeft veel elementen ontleend aan Alexandre Dumas' De drie musketiers en De kale kapper is een bewerking van het bijbelse verhaal van Simson. Het dreigende dinges is gebaseerd op Een hond van Vlaanderen van Marie Louise de la Ramée.