http://www.scholieren.com/boekverslagen/13928

4 vriendinnen, 1 spijkerbroek.

mijn dochter weet er vast veel meer, ze leest graag .als ze thuiskomt zal ik het haar eens vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Van de vrij recente boeken: Twilight.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4 vriendinnen 1 spijkerbroek
(dat gaat dan wel op voor meisjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boeken van Carry Slee, heb ik echt verslonden later ook mijn zusjes.
Heeft ook goeie thema's.
Ik las ze toen ik in groep 8 zat ongeveer.

Toegevoegd op 12-06-2009 14:33:45
uiteraard hebben ook mijn zusjes die boeken verslonden ;-)

Toegevoegd op 12-06-2009 14:50:18
Je hebt ook nog de boeken van Paul van Loon, ook favoriet bij veel kinderen/tieners. (denk aan de griezelbus etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor meisjes de boeken van Louise Renesson.

Voor jongens vind ik Brief voor de koning nog altijd winnend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter is gek op de Hoe overleef ik mijzelf serie of andere boeken van Francine Oomen of Carry Slee.

Ik geef zelf altijd boeken van Roald Dahl. Die zijn er voor groot en klein.

Voor de oudere kinderen zijn de boeken van Thea Beckman ook superspannend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, Roald Dahl...heerlijk ! Mijn jongste dochter heeft zichzelf tot zijn Grootste Fan verklaard, en ik geniet heerlijk mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha zelfs mijn vriend leest nog wel eens Roald Dahl, en die is 31 Echt van alle leeftijden dus!
kan me nog herrineren dat ik veel intresse had in de boeken van Ton van Reen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Thea Beckman heb ik een paar jaar geleden drie boeken met plezier gelezen.

Kruistocht in een Spijkerbroek,
Het geheim van Rotterdam (*) en
Geef me de ruimte het eerste deel van een trilogie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel dik sprookjesboek die ik wel honderden keren heb gelezen. Pinkeltje en Saskia en Jeroen waren ook favoriet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt voor tieners he ? Al las ik ze op mijn veertiende nog met veel plezier.
Ik vond "Alleen op de wereld" en "Kruimeltje" helemaal te gek. Kan me er nu weinig meer van herinneren, maar ondanks dat, waren het fantastische boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochters lezen de Hoe Overleef Ik serie van Francien Oomen en de boeken van Carry Slee zijn ook heel leuk.
Mijn zoon leest alleen wetenschappelijke boeken, dus daarvoor heb ik geen tips.

Mijn favoriet van vroeger is "Het wereldje van Beer Ligthart" van Jaap ter Haar. Heel mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger alle boeken van Floortje Bellefleur meerdere keren gelezen:) Wat later vond ik boeken als 'kruistocht in spijkerbroek' en 'Blauwe plekken' weer mooi.

Toegevoegd op 12-06-2009 22:09:27
Kip 2: Ik las vroeger veel griezelboekjes. Het was een serie van boekjes, maar wel van allemaal verschillende schrijvers. De laatste aflevering, Alleen in huis, De getuige, Doodsbang, Teveel gezien, Moordexpress en ga zo maar door.

En het boek, de brief voor de koning is absoluut een aanrader. Ook het vervolg op dat boek is erg leuk!! Ik ben nu wat ouder, maar pak het boek er af en toe toch bij hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kameleon van H. de Roos, maar misschien is dat meer een kinderboek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Gruwelijke rijmen" van Roald Dahl vond ik geweldig,ook de andere titels van Roald Dahl zoals mijn "liefje mijn duifje"heb ik vroeger verslonden.
Je moet er van houden...

Toegevoegd op 12-06-2009 15:46:02
Niet echt boeken voor een gevoelige ziel trouwens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb als biebmoeder, leesmoeder, voorleesmoeder, boekenfreak in het algemeen het één en ander aan boeken doorgeworsteld de afgelopen jaren (je moet toch kunnen adviseren), maar eerlijk gezegd zie ik weinig toegevoegde waarde in hedendaagse populaire schrijfsters als Carry Slee (yegh!) en Francine Oomen (al zijn' Het Zwanenmeer.. maar dan anders' en ' Beer' heel goede boeken, de hoe-overleef-ik-serie is ...hmm, zozo.Geen klassieker in de dop ; meer een modeverschijnsel)

Het niveau van lezende kinderen verschilt overigens verschrikkelijk ; binnen één en dezelfde klas (groep 8) zijn kinderen die Harry Potter / Brief voor de Koning /Kruistocht in Spijkerbroek lezen, maar ook kinderen die zich nauwelijks door Lotje in de Dierentuin heen kunnen worstelen. Jammer is dat, want hoe slechter je leest, hoe minder boeken aansluiten bij je leeftijd en belevingswereld. Ik ben dan ook een groot tégenstander van het lezen-op-AVI-niveau (na nivo 3) een kind moet een boek hebben dat prikkelt, al duurt het misschien wat langer, en een verhaal dat hem aanspreekt. Als je AVI-nivo blijft hangen, en je MOET in je AVI lezen, doe je een kind vreselijk tekort. Lezen is geen verplicht nummer, het is vakantie in je hoofd.

Mijn eigen favoriete tienerboeken zijn naast het voorspelbare maar oh zo mooie Brief voor de Koning en Kruistocht in Spijkerbroek, en absoluut tegenwoordig Harry Potter, met kop en schotel : Vechten voor Overmorgen van Evert Hartman. Geen boek heeft mij zo jong al zo politiek gevormd, omdat het de voors- en tegens EN de subtiele balans tussen links en rechts laat zien. Een geweldige oefening in grijs-denken die iedereen er nog eens bij zou moeten pakken.

Mijn advies ? Ga naar de boekwinkel (of bibliotheek), kies een boek met een titel die je aanspreekt en een kaft die je aanspreekt, lees het eerste hoofdstuk of in elk geval de eerste bladzij. Pakt het je ? Dan moet je het pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaften zijn heel belangrijk voor de jeugd,merk het aan mijn eigen dochter,
stomme kaft=stom boek
Hart van inkt (en Web van inkt en Nacht van inkt) Als je van fantasy en lange verhalen houdt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verotte leven van floortje bloem.. heb ik 2x achter elkaar gelezen.
wel even kijken of het iets is voor de gene voor wie je hem koopt, ik vond het leerzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Crazy van Benjamin Lebert.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek "Tunnels" en het vervolg "Dieper"
Heel spannend en vanaf 12 jaar.

Ik ben nu het 2e boek aan het lezen, de boeken zijn voor mijn zoon. (geen kinderachtig boek)

Echt een heel goed geschreven boek, je ziet het als het ware voor je. ( nou ja, heb nogal veel fantasie)

"Tunnels" en "Dieper" geschreven door Roderick Gordon en Brain Williams.
Zou zeggen lees even de recenties, google even en je weet het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Guust Flater, Die lijkt zo op mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pudding Tarzan
13 13 bullenbak
De voorhoofdskwab (oid met kwab erin)
Het parfum (Patrick Süskind)
De gevleugelde kat (Isabel Hoving)
Duin (oorspronkelijke titel: Dune)
Boeken van Terry Pratchett
Joe Speedboot (Tommy Wieringa)
De reis van de lege flessen (Kader Abdolah)
...en nog vele andere
maar als je een Nederlands docent hebt aan wie je dat kunt vragen zou ik je dat ook sterk aanbevelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn tienertijd nou net de periode was waarin ik weinig (bewust) las.
Carry Slee was wel favoriet, en nu ik er bij nadenk verlond ik de boeken van Thea Beckman! Maar deze las ik als kind al.