Weet iemand hoe het verhaal heet en wat de moraal was van een vader met twee zoons waarvan er een de wereld in trok?

De vraag van pinokkio doet me vragen naar het zoeken van dit moraalverhaal: Het gaat over een vader en twee zoons. De ene zoon gaat op avontuur de wijde wereld in en de andere blijft voor zijn vader werken. Op een dag keert de ene zoon terug en dan komen er problemen tussen de broers. Weet iemand hoe het verhaal heet en wat de moraal was?

13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het verhaal van de verloren zoon staat in de bijbel (evangelie van Lucas).
Een vader heeft twee zoons. De oudste is heel braaf en werkt hard in het bedrijf van zijn vader. De jongste is een feestbeest en wil er vandoor, met een dik voorschot op de erfenis.

Na jaren keert deze berooid en platzak weer terug, en wordt door pa met open armen en een gigantisch (geldverslindend) feest ontvangen.

De oudste, brave hendrik die altijd zijn stinkende best heeft gedaan om bij papa in een goed blaadje te komen, heeft het nakijken engaat nogal jaloers bij pa verhaal halen. En krijgt het lid op zijn neus ; pa is dubbel zo blij met de zoon die hij verloren dacht te zijn maar nog leeft, en de oudste blijkt niet het lievelingetje te zijn dat hij dacht dat hij was.

De moraal is dat iemand die altijd zijn hele leven braaf de heer gediend heeft, niet in een positiever blaadje staat of meer geliefd is door God dan iemand die zich op het laatste moment heeft bekeerd. In de bijbel staan nog meer parabels met de zelfde strekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi uitgelegd +

Andere antwoorden (1)

Het is het verhaal van de verloren zoon en het staat in de Bijbel.

Toegevoegd na 57 seconden:
o ja, de moraal. De vader was blij zijn beide kinderen weer bij zich te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verloren Zoon is ook een verhaal van Bernlef. Erg saai en slecht verhaal. Vergis je niet met zijn boek.