Waarom heeft Vincent van Gogh - die veel mensen heeft geschilderd of getekend - zijn eigen broer nooit geportretteerd ?

Van Gogh had moeite om geschikte figuranten te vinden. Ook vanwege de kosten die hij moest uitgeven voor het poseren. Zijn zus, vader, moeder heeft hij wel getekend of geschilderd. Waarom heeft hij dat niet gedaan bij zijn broer, degene met wie hij zich zo innig verbonden voelde ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat zijn broer dat niet wilde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat je met je broer of zus een innige band hebt wil niet direct zeggen dat je ook aan alles wil meewerken, de broer zal gekozen hebben voor anonimiteit..en niet dat na zijn dood zijn gezicht bekendheid zou krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theo van Gogh woonde in Parijs en was daar een succesvol en invloedrijk kunsthandelaar.
Vincent van Gogh schilderde graag portretten. Daarom vroeg hij mensen in zijn omgeving regelmatig of ze voor hem wilden poseren. Helaas had niet iedereen daar zin in of tijd voor. Geld om een model te betalen had Vincent ook niet altijd. Wanneer hij niemand anders kon schilderen, nam hij een spiegel en schilderde gewoon zichzelf. Op die manier had hij toch een modelen kostte het hem helemaal niets.
Vincent had een goede band met zijn jongere broer Theo, en schreef hem tussen 1873 en 1890 vele brieven. Vincent was van Parijs naar Arles verhuisd en Theo miste z'n broer.
Vermoedelijk zijn de redenen dat Vincent zijn broer niet heeft geportretteerd dus dat ze te ver uit elkaar woonden en Theo er geen tijd voor had.
Amadea
13 jaar geleden
Misschien kan de letterlijke verbeelding van iemand die je zo na staat de relatie in gevaar brengen. De band is gebaseerd op een gevoel dat juist veel verder gaat dan de materie.