Herkent iemand dit schilderij?

Ik heb dit schilderij gekocht voor 1.50 in de hoop dat het misschien wat waard zou zijn aangezien het er heel oud uit ziet. Maar ik kan geen handtekening vinden of verdere informatie, is er iemand die misschien iets met de foto kan?
(zie foto)
Verder staat er op de achterkant dit:
Jan Bronco
Renes
Ichanne Marie Prenes
Gerrit van Hilten
Helena Hermina van Hillen
Samsual Wonter von ficemoun
Johannes Izaak van Scaien.
Anna Elisabeth Milchers.
Wonter Chart van Seemver

1903-
1940-

Picture for question
een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Gezien de verkleuring zal het een replica betreffen. Het origineel is een portret van Willem Geurt Renes uit Scherpenzeel (waar hij wolkammer en bakker was), geschilderd tussen 1775 en 1799 door Rienk Jelgerhuis.
. . .
De rondreizende portrettekenaar Rienk Jelgerhuis (geboren Leeuwarden 1729, overleden Amsterdam 1806),werkte enige tijd te Scherpenzeel. Dankzij de nummering die hij op zijn pastelportretten aanbracht, is bekend dat hij per dag een paar portretten maakte. Uit zijn nagelaten werk blijkt dat deze nummering in de duizenden loopt.
Onder deze werken bevindt zich het portret van Willem Geurt Renes (I724-1808),die "aan de Holevoet" woonde. De oude man zit ten-voeten-uit naast een tafel, waarop een boekje, zijn bril met koker en een kwispedoor. Hij draagt een steek, een pandjesjas rnet vest, een kniebroek en zilveren gespen op de schoenen. In zijn ene hand heeft hij een Goudse pijp,in de andere een test. Het portret is (was) in bezit van zijn nazate mevrouw A.C. Woldringh-Renes, die het uit de lijst had genomen om te laten blijken dat het pastel (33 x 22 cm groot), linksonder het nummer "6256" draagt en rechtsonder de signatuur "R.Jelgerhuis".
Amadea
een jaar geleden