Wie kan mij wat vertellen over het schilderij: 'Portrait of a young woman' van Rafael Santi?

Alle informatie is welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Portret van een Jonge Vrouw (ook bekend als La Fornarina) is geschilderd door de Italiaanse schilder Raphael, tussen 1518 en 1520.
De vrouw wordt traditioneel geïdentificeerd als de bakkersdochter Margherita Luti, de minnares van Raphael. Haar vader was de bakker Francesco Luti uit Siena. Het schijnt dat Raphael op 37-jarige leeftijd is gestorven na een uitgebreide vrijpartij met deze vrouw.
De ware betekenis van het schilderij moet nog worden verklaard. De vrouw wordt voorgesteld met een sjaal in oosterse stijl om haar hoofd gedrapeerd en naakte borsten. Zij maakt het gebaar om haar linkerborst te masseren. Hstorici en kunstgeleerden debatteren of zij hier misschien een borsttumor ontdekt. De intense blik van de jonge vrouw draagt bij aan de gekunsteldheid van het geheel.

Misschien kan iemand de Italiaanse tekst vertalen: http://www.galleriaborghese.it/barberini/it/fornarin.htm

Toegevoegd na 19 minuten:
http://www.hbvl.be/Archief/guid/rafaels-vrijpostige-en-kuise-vrouwen.aspx?artikel=42869f99-9cf1-4571-b69d-f88758276f03
Aan de charmes van de verleidelijke bakkersdochter konden zelfs paus Julius II en kardinaal Bibbiena nauwelijks weerstaan. Ze wordt hier afgebeeld met ontbloot bovenlijf. Heel wat kunstenaars probeerden dit sublieme schilderij vergeefs te kopiëren. De aantrekkelijke Fornarina heeft een lichte blos op de wangen. Toch wordt ze blijkbaar graag bekeken. Misschien wil ze de kunstenaar of de toeschouwer wel overhalen tot het liefdesspel. Ze betast immers sensueel haar borsten. Maar op het hoge armbandje is de naam van haar lievelingsartiest te lezen. In zijn testament bepaalde hij dat zij recht had op de opbrengst van zijn etsen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/r/raphael/5roma/5/06forna.html

waarchijnlijk weet je dit al.