Was Jheronimus Bosch een Vlaming?

Ik ging er altijd vanuit dat Jheronimus Bosch een Nederlander was. De meeste bronnen bevestigen dit ook. Hoe komt het dan dat het Prado museum in Madrid hem bij de Vlaamse meesters heeft hangen?

Toegevoegd na 5 uur:
De Spaanse wiki heeft het ook over een Vlaming. Alle andere noemen hem een Nederlander. Vreemd....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat België en Nederland pas in 1830 twee onafhankelijke koninkrijken werden?Tot die tijd vormden ze een geheel.

Het beste antwoord

Mogelijk komt dit door het feit dat de vlaming Pieter Breughel de Oude de belangrijkste navolger was van Jheronimus Bosch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor,deze man is in 1450 geboren in de (Nederlandse)Brabantse stad Den Bosch,oftewel 's-Hertogenbosch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het misschien eens aan de mensen van het museum vragen?

Volgens de meeste bronnen is Jheronimus Bosch inderdaad in 's-Hertogenbosch, Den Bosch, geboren en daar ook gestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel er zijn geboorte niet gedocumenteerd is, wordt over het algemeen aangenomen dat Jeroen Bosch in den Bosch geboren is, waarbij vaak gedacht wordt aan het grootvaderlijk huis in de Vughterstraat.