dadaïsme, primitivisme, futurisme, magisch realisme & het realistisch expressionisme zijn allemaal verwant aan het surrealisme. De kunst die wordt afgebeeld, is vaak in het echt niet na te doen.
Het dadaïsme is in Zürich ontstaan als negatieve reactie op de verschrikkingen van de WOI, de oorlog bond hun. Meerderen onder hen hebben gezegd dat de Eerste wereldoorlog alle morele & esthetische waarden zinloos hadden gemaakt. Ze keerden zich tegen de gevestigde normen & waarden & de traditionele kunsten. In plaats daarvan stelden zij anarchisme, primitivisme & nihilisme. Ze meenden dat de maatschappij verlost moest worden van systemen die berusten op logica & rede. Het gaat meer om een geesteshouding dan artistieke stijl.
Het primitivisme draaide om het spontane, onbedorvene, naïeve & intuïtieve van de 'primitieve kunstenaars' & stelden dat tegenover de academische, aan regels gebonden westerse kunst. In plaats van het ontbreken van perspectief & realisme te zien als bewijs voor de lage ontwikkelingsgraad van de 'primitieve volkeren', bewonderden zij de schoonheid van de abstractie & namen die als leidraad voor hun eigen werk. Uiteindelijk ging het om het maken van kunst zonder enige kunstmatigheid of verfijning. Opvallend is het felle, exotische, contrasterende kleurgebruik.
Het futurisme is een kunststroming van 1909 tot 1914, ontstaan uit het kubisme. Hoewel de futuristen het kubisme afwezen, was er een niet te negeren corelatie tussen deze bewegingen. Enkele kenmerken van het futurisme: snelheid, energie, agressie, krachtige lijnen, vooruitgang & nieuwe technologie. Samen met het nationalisme in Europa paste het futurisme in het oorlogsenthousiasme dat veel intellectuele & artistieke kringen deelden aan de vooravond van de WOI.
Het magisch realisme wordt in de kunst & de literatuur gebruikt. Het is een kunstrichting waarin geprobeerd wordt de realiteit te verbinden met een andere/hogere realiteit, waardoor hallucinerende beelden of droomeffecten ontstaan.
De basiskenmerken van het expressionisme: dionysisch, felle & onnatuurlijke kleuren, grillige beelden, vervormingen, slordig geschilderd, plat vlak, geen perspectief. Er werd meer geschilderd vanuit het gevoel (het kind) dan vanuit de ratio. Sommige schilders wilden om die reden absoluut geen opleiding aan een kunstacademie volgen. Anderen hadden wel de opleiding gevolgd, daarom ze in theorie beter geschoold waren, maar schilderden niet volgens de regels die ze hadden geleerd tijdens de opleiding.