Waarom schreven Theo en Vincent van Gogh elkaar brieven in het Frans, de broers waren toch onvervalste Nederlanders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Vincent en Theo schreven elkaar tot 1886 gewoon brieven in het Nederlands (Ook al beheerste hij het Frans voortreffelijk dankzij zijn directe contact met Franstaligen en door zijn lectuur).

Na 1886 begon Vincent in het Frans te corresponderen met Theo. De reden is eenvoudig: de taalgevoelige Van Gogh had inmiddels zoveel tijd in een Franstalige omgeving doorgebracht dat zijn voeling met het Nederlands verminderd was en het Frans hem dus gemakkelijker afging. Bovendien woonde ook zijn broer Theo geruime tijd in Frankrijk.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet alleen woonde en leefde Vincent van Gogh een groot deel van zijn leven in Frankrijk, Frans was in die tijd ook in Nederland de officiële voertaal, zeker in gegoede kringen. En predikant (hun vader) was in die tijd zeker een beroep "van stand". De keus voor het Frans lag dus voor de hand. Speelt wellicht ook nog mee dat hij heel nabij de Belgische grens geboren is, waar het Frans nog langer gebruikelijk is geweest (en in een deel van Belgie nog altijd de officiele taal).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
"Frans was in die tijd ook in Nederland de officiële voertaal," Dat lees ik niet in je link, daar staat dat Frans tussen 1810-1813 een officiële voertaal was, en dan ook nog naast het Nederlands. En dat was zo'n 40 jaar voor de geboorte van van Gogh. Wel is het natuurlijk zo dat het Frans generaties lang een taal van de hogere bevolkingsklassen is geweest in Nederland, en zeker in de tijd van van Gogh, in die zin ben ik het wel eens met je antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Het Frans was vooral in de 17e, 18e en 19e eeuw de taal van de Europese elite " - bijna bovenaan. Dat is iets anders dan de Franse tijd, die maar heel kort heeft geduurd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmm, je hebt wel gelijk dat ik het slordig heb opgeschreven ; was nog een beetje vroeg.