Waarom schilderde Mondriaan abstract?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hij dat mooier vond dan niet-abstract.
anneliez
12 jaar geleden
misschien had hij moeite met gezichten schilderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez: nee, hij heeft voordat hij abstract ging, een hele figuratieve periode gehad en hij kon ook echt goed levensechte dingen schilderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sanne10xx : waarom heb jij de avatar die je hebt? Dat is net zo'n vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het beter betaald was. Een NL museum kocht een schilderij van een USA privé verzamelaar voor 80 miljoen gulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet?
Als je abstract schildert, kun je schilderen wat er in je hart leeft en komen er de mooiste creaties tot stand. Nl. jezelf.

Antwoorden (4)

Het streven naar een eigen beeldwerkelijkheid op het doek was voor hem iets heel essentieels. Hij probeerde echt het diepere wezen van de werkelijkheid weer te geven en niet de natuur zoals die zich toevallig aan hem voordeed. Hoewel hij aanvankelijk uitging van de visuele waarneming, filterde hij langzaam maar zeker alles wat in zijn ogen niet essentieel was weg. Daardoor werd zijn werk steeds soberder en kreeg het uiteindelijk een volledig eigen voorkomen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is wel het dichtst bij de 'waarheid'. Mooi voorbeeld is de appelboom, die in elk volgend schilderij alsmaar soberder wordt weergegeven. Abstract betekent eigenlijk: onttrokken aan; dus vanuit de werkelijkheid. Op het laatst schilderde hij klanken. Een groot kunstenaar!!!!
Omdat hij dat leuker vond dan realistisch naschilderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hij dat mooi vond en omdat hij vond dat dat bij zijn stemming paste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die min is van mij omdat ik het geen goed antwoord vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat het is, katoen? De meeste kunstenaars gaan bij hun werken helemaal op hun esthetische gevoel af. Dat is een dure manier om te zeggen dat ze 'maken wat ze mooi vinden en wat goed voelt'. Pas daarna wordt er bij bedacht WAAROM ze dat nou zo mooi vonden en WAAROM het nou zo goed voelde. De meeste kunstenaars zijn helemaal niet bezig met 'waarom-vragen'. Ze klooien gefundeerd maar wat aan. Serieus. Wat dat betreft zijn kunstenaars net mensen. Het zijn de critici die om verklaringen vragen en achteraf gezien hebben kunststromingen in hun tijdsgewricht een hele logische verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je wilt. Nu ik de vraag goed lees, vind ik die ook wat vreemd gesteld, eigenlijk.
Er zijn natuurlijk allerlei verklaringen in combinatie. Aanvulling op de vorige: met de steeds betere kwaliteit van fotografie verloor de schilderkunst zijn functie om de werkelijkheid zo exact mogelijk weer te geven (dat was ooit het hoogste ideaal). Schilders gingen op zoek naar andere manieren om schilderijen te maken: meer subjectief, meer persoonlijk. Die ontwikkeling zette zich door, totdat het schilderen van de concrete werkelijkheid werd verlaten.