Dat heet groothoek lens. Barrel lens duidt op Barrel Distortion.

Alle groothoeklenzen hebben last van Barrel Distortion, hoewel het effect varieert per lens.

Dus hoe wijder een lens is, hoe nadrukkelijker het effect aanwezig zal zijn. Een fish-eye lens, wat in feite een super groothoeklens is, heeft de ultieme vorm van Barrel Distortion. Soms is dit effect juist de bedoeling.

In alle andere gevallen wil je voorkomen dat je lachspiegelfoto’s maakt!

Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een barrel lens is een lens zonder sluiter, die dus alleen te gebruiken is voor zeer lange belichtingstijden. Ik heb wat zitten googlen maar heb geen gangbare Nederlandse term gevonden, dus ofwel niet vertalen, ofwel omschrijven als "lens zonder sluiter".