Waarom heeft de Nachtwacht van Rembrandt zo'n enorme hoge status?

Er zijn duizenden schilderijen van heel veel schilders uit ons land: tal van bekende werken, van grote meesters. Maar er zijn maar een paar schilderijen die iedereen kent. En daarvan is de Nachtwacht de voornaamste. Onze nationale trots. Wat onderscheidt dit stuk van al die andere prachtige schilderijen waardoor het een bijzondere status heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
tinus1969
10 jaar geleden
Goeie vraag; ik vind Frans Hals etc veel mooier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind ik ook. Maar Frans Hals is geboren in Antwerpen en viel dus af als nationale Hollandse schilder.
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Nachtwacht

Antwoorden (1)

Er komt natuurlijk iets bij van Rembrandt die in de 19e eeuw wordt opgehemeld tot nationaal Hollands kunstenaar. En het verhaal dat lang niet iedereen tevreden was hoe hij er op staat is een mooie voedingsbodem voor het idee dat Rembrandt een miskend genie was.
Maar kijk eens naar zijn Nachtwacht en de vele andere schuttersstukken. Lang niet alle, maar veel schuttersstukken zijn formele stijve afbeeldingen van mannen op een rijtje. Rembrandt schildert een schuttersstuk dat leeft, iemand bekijkt nog even zijn wapen, er loopt nog even iemand naar zijn plek, anderen houden nog even een praatje, terwijl op de achtergrond al een groepje mannen helemaal klaar staan voor 'de foto', enz. Dit soort details maken het een veel spannender en levendiger schilderij dan de meeste schuttersstukken.