Wat is de echte?

Ik wil een afbeelding van "de anatomische les" van Rembrandt; ik heb deze wel ooit in "het echt" bekeken, maar dat is al weer een paar jaar terug, en ik heb weer een opfrismomentje nodig. Als ik op internet zoek, krijg ik verschillende. niet zozeer de afbeelding, maar vooral de kleuren zijn telkens anders. De twee meest voorkomende zijn erg grijzig en erg gelig.
Hoe weet ik welke "de echte" is?

ik neig trouwens naar deze;

http://www.ontdeknederland.org/contents/pages/28729/096.JPG

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een anatomische les heeft dat lijkt trouwens wel erg korte armpjes en beentjes...

Antwoorden (4)

Die zou ik zelf idd kiezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anatomische_les_van_Dr._Nicolaes_Tulp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een afdruk zou maken van jou portretje en die naast je hoofd (de echte) zou houden zou je toch kleurverschil zien.
De echte zie je dan ook bij de echte en dan nog onder daglicht.
Dat is ook een van de redenen dat vliegtuiigen vol jappen en yanks elk jaar onze musea bevolken, je moet het in het echt zien en elke afdruk of zelfs op een andere monitor kun je al weer kleurverschillen krijgen.
Ook de tijd speelt een rol, de vernis van een schilderij uit de 17e eeuw kan al voor een gelige waas zorgen, nu kun je dan wel retoucheren, fotoshoppen of het schilderij restaureren (van een transparante vernis laag voorzien)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op onderstaande bron klikt, kun je het schilderij dat in het Mauritshuis hangt, op de virtuele toer bekijken en in detail d.m.v. de zoomfunctie helemaal uitlichten.
Rembrand was vooral beroemd om zijn ongeëvenaarde techniek om licht in een schilderij te verwerken. Bij deze anatomische les van dr. Tulp lijkt het wel of hij het geheel in een spotlicht heeft gezet. De link waar jij naartoe neigt,ziet er goed uit, maar ik ken de andere niet waartussen je de keuze hebt. Bedenk wel dat je niet af kan gaan op een foto. Dikwijls veranderen dan de kleuren.

http://www.mauritshuis.nl/index.aspx?chapterid=1181

Zoek op de site het schilderij anatomische les op en als je het plaatje met verhaaltje ziet, dubbelklik je op het plaatje. Het wordt nu uitvergroot en je krijgt er een soort loep bij om elk detail te bekijken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een leuke site en dat zoomen is erg handig, maar de achtergrond is helemaal zwart terwijl daar op andere afbeeldingen een soort gewelven te zien zijn.
amc
14 jaar geleden
Als ik erop klik en zoom, zie ik toch vaag een soort gewelf, vooral boven de zwarte hoed van de man opzij achter het lijk. Bij mijn laptop is de kleur ook eerder grijs/donkergrijs van de achtergrond. Misschien ligt het aan de kleureninstelling van je pc?