Hoe lang moet oost-indische inkt drogen? En zou je, nadat het een week gedroogd heeft, er nog steeds een tekening in kunnen krassen?

Ik wil graag een tekenopdracht doen, waarbij de kinderen eerst met gekleurde wasco het papier bedekken, vervolgens dit bestrijken met oost-indische inkt en als deze dan droog is kunnen ze er een tekening in krassen. Maar dit idee riep bovenstaande vragen op. Hopelijk kan iemand mij helpen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
niko
9 jaar geleden
ik denk dat inkt niet pakt op was.heb je nog geen proefje gemaakt??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het eens met Niko. Waarom laat je de tekening niet in de wasco krassen?

Antwoorden (1)

Inkt moet drogen tot het droog is ; het gaat om een dun laagje, dus een paar uur is zeker genoeg., Eenmaal droog gebeurt er verder niks meer mee.
De was onder de inkt gebeurt OOK niks mee, dus kun je prima na een week - of zelfs na veel langere tijd - verder met ' deel twee' van de opdracht.

Ik ben echter een beetje bang dat je wellicht twee technieken door elkaar haalt, waardoor het verstandig kan zijn het thuis even uit te proberen. Ik kan namelijk zo even niet inschatten hoe oostindische inkt zich laat ' wegkrassen' .

Er zijn twee wasco-en-inkt technieken ; bij de eerste maak je een tekening met wasco die je daarna verder afmaakt met ecoline (in kleuren) ; waar wasco zit komt geen inkt, want die stoot de wasco af. Je maakt hierbij dus een beetje gebruik van het batik-effect.

De tweede is het maken van een wascolaag (hoeft geen tekening te zijn, gewoon lekker vet hokjes inkleuren) en daarna de tekening bedekken met normale zwarte (plakkaat)verf, verdund met weinig water en een heel klein beetje afwasmiddel (tegen het afstoten). Die laten drogen en dan kun je door krassen een 'gekleurde' tekening maken.

Of oostindische inkt geschikt is als deklaag durf ik niet te zeggen, maar je kunt het allicht uitproberen. Als het dekt, prima. Maar verdunde plakkaatverf lijkt me meer voor de hand liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, hiervoor gebruik je zwarte plakkaatverf, of dekzwart.