Waren korte of onzichtbare wimpers mode in de 17e eeuw?

Op portretschilderijen uit die tijd hebben vrouwen meestal geen zichtbare wimpers, terwijl in onze tijd juist lange wimpers als mooi gelden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Amadea
9 jaar geleden
Misschien hadden ze niet zulke verfijnde kwasten om wimpers te kunnen schilderen?

Antwoorden (1)

Oogmakeup werd meestal niet gebruikt. Maar vrouwen druppelden soms wel belladonna ( van de gifige akoniet) in de ogen zodat de pupillen groter werden. Elke vorm van oogmakeup is altijd gevaarlijk geweest, zeker in tijden dat mensen vaak aandoeningen en ontstekingen hadden, ook aan de ogen. Daar bleef men dus wel af. Bovendien maakte men cosmetica meestal wel zelf ( of kochten het ergens om de hoek); er waren geen laboratoria waar met ( dier) proeven gekeken werd of iets slecht kon zijn. Niemand die het bedacht.
Verder werd wel rouge gebruikt ( ook mannen) en, zoals in de 17e eeuw in England onder andere, blanketten (wit maken, vond men prachtig, immers een witte vrouw werkte niet op het land, dus sjiek) vrouwen hun huid met gevaarlijk loodhoudend poeder. Heel wat vrouwen zullen dus vergiftigd zijn op een manier die ze nooit begrepen hebben. Net zoals kunstschilders sneuvelden aan loodvergiftiging en zware drinkers die het lood via de drank stapje voor stapje via de loodcapsule binnen kregen.