Het thema 'beweging' en de tijd waarin deze kunst 'in' was (eerste helft jaren zestig van de vorige eeuw).

Verschil is dat bij kinetische kunst daadwerkelijk sprake is van beweging terwijl bij Op Art de indruk wordt gewekt dat het kunstwerk zelf beweegt. Verder behoort Op Art tot de schilderkunst en kinetische kunst tot de beeldhouwkunst.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kinetische kunst of kinetic art is een stroming in de kunst waarin beweging centraal staat. Op-art is een richting in de schilderkunst van de 20e eeuw die bekend werd in de jaren 1963-1966. De term is een afkorting van het Engelse begrip optical art. Op-art speelt een spel met verschillende optische illusies.
De werkwijze binnen deze kunststroming ontstond uit de geometrische abstracte kunst en wordt soms gerelateerd aan de kinetische kunst uit dezelfde tijd, die echter veeleer een stroming in de beeldhouwkunst is. Op-art is een zeer toegankelijke kunstvorm; ook minder ervaren kunstkijkers worden er direct door aangesproken. De kunstenaars die gerekend worden tot de op-art maakten schilderijen met sterke licht-donker contrasten, vibrerende kleuren, moiré-patronen en composities die tijdens het kijken lijken te gaan bewegen.
Op Art komt van Optical Art, dit verwijst dus naar de effecten die door middel van vaak geometrische grafische patronen en fel contrasterende kleuren op een vlak of doek een indringend effect van beweging suggereren, haast op het hallucinerende af.
Kijk naar het werk van de meest toonaangevende kunstenaar in dit genre, Victor Vasarely, en je begrijpt dit effect meteen.
De kinetische kunst is ruimtelijke beeldende kunst waarbij een enerverend complex van aan elkaar gelaste en geschroefde raderen en objecten, vaak van ijzer en schroot, door electromotortjes, tandwielen en snaren worden verbonden en in beweging gebracht.
De bekendste kunstenaar van deze beweging is Jean Tenguely en zijn grootste nog bestaande werk is de "Cyclope" in het franse plaatsje Milly-la-Fôret, een lust om te bekijken en om in rond te lopen.