Waarom stijgt de waarde van kunst als de kunstenaar dood is?

Een schilderij wordt immers maar 1x gemaakt en blijft even mooi of lelijk, ongeacht of de kunstenaar nog in leven is. Ik kan me voorstellen dat het met kunstwerken die oud zijn anders ligt, maar je zag al dat een paar dagen na de dood van H. Brood, zijn schilderijen gigantisch in prijs stegen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (5)

Zo lang een kunstenaar in leven is, maakt hij kunstwerken, in jouw vraag: blijft hij schilderijen maken. Je weet dus niet, hoeveel hij er nog zal maken, en hoe goed ze zullen zijn. Als een kunstenaar overlijdt, zijn alle werken van die man/vrouw gemaakt. En worden ze dus byzonderder. Het is natuurlijk altijd zo, dat de prijs bepaald wordt door wat men ervoor bereid is te geven.
Van Herman Brood weet ik bijv., dat als hij geen geld had voor zijn barrekening, dat hij dan een tekening maakte bij wijze van betaling. Nu er geen andere Brood-tekeningen meer bij zullen komen, zal iemand die tóch een tekening van hem wil hebben, het hoogste bod moeten doen om er één te krijgen - en zo schieten de prijzen omhoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde van een schilderij wordt grotendeels bepaald door de naam die er onder staat. Hoe bekender, des te hoger de waarde.
Als de schilder dood is gegaan, weet je dat er geen nieuw werk meer bij zal komen, waardoor zijn huidige werk meer waard wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is een kunstenaar al bijna vergeten, of heeft iedereen zijn werk 'wel gezien'.
Zodra de media aankondigt dat diegene overleden is.... (denk hierbij, even ter vergelijking, aan Michael Jackson).... vindt iedereen het overlijden opeens zo erg en schokkend, komen zij er opeens achter dat het werk toch wel heel bijzonder is en er waarschijnlijk niemand meer komt die ook zo is, en wil iedereen z'n werk opeens hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang hij leeft maakt hij nieuw werk. Er komen dus meer stukken in de wereld.

Afgezien van de kwaliteit van de kunstenaar: Over het algemeen geldt: hoe minder te verkopen is hoe duurder het is.

Als hij dood is stop de oplagen, dus is het beperkter te koop dan als hij niet dood is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kleiner de oplage, hoe groter de prijs.Dat gaat bijna op voor alles.