We bezitten een schilderij maar weten niet wie de schilder is. Op het schilderij staat wel een signering.Welke schilder gebruikt deze signering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij staat er 'een dubbel kruis', het zogeheten 'Lotharingse kruis' of 'Loraine crux' en 'Evangelino'. Dat kruis is een heraldisch symbool van Vrije Fransen en later over genomen door het Gaullisme aldaar. Het is ook het Patriarchaal Kruis in de kerkelijke traditie, en mag alleen gebruikt worden door patriarchen, aartsbisschoppen met een speciale opdracht.
Hopelijk kom je met die informatie iets verder. Ik zie namelijk ook niet het schilderij zelf, en een eventuele beschrijving van wat het moet voorstellen. Maar ik heb een sterk vermoeden dat dit een op religieuze basis gemaakt werk is, maar dat wel over wereldlijke thema's gaat. Het is in ieder geval interessant genoeg om dit verder uit te zoeken, lijkt me. Ik zou als ik jou was eens informeren bij een theoloog of contact opnemen met een RK kerk in de buurt.

Toegevoegd na 5 uur:
Nog even als toevoeging:
Evangelino kan een pseudonymn zijn of daadwerkelijk zijn echte naam zijn. Evangelino betekent in ieder geval 'door engelen' en/of verwijst naar het Evangelie, lezingen uit het Heilige Schrift.
Aangezien de naam Italiaans klinkt, zou het me niet verbazen als de maker ook uit die contreien komt en/of het schilderij is mogelijk aldaar aangeschaft. Maar het kan dus ook zijn dat de man inderdaad Van Engelen heet. Alles is mogelijk natuurlijk. Maar dat kruis maakt het helemaal een interessante signering.

De letter 'n' verraadt dat hij geschoold zou kunnen zijn in de Latijnse taal (overigens waren in de eerste helft van de 20ste eeuw veel meer mensen bekend met het Latijn dan nu vanwege de destijds bijna plichtmatige dagelijkse Latijnse ochtendmissen.) Maar hij schrijft dan eigenlijk de Romeinse letter n op een manier die wij het Latijns kennen als de 'eta'.

Het lijkt me gezien zijn handschrift in ieder geval iemand geweest, (of misschien leeft hij nog?) die kunst niet als een hobby beschouwde.

Als toevoeging en tip: Stuur de bijgaande foto eens naar een kunsthistoricus en liefst een met name die bekend zijn met religieuze kunst. Ook curatoren zijn vaak geinteresseerd.

P.S. Loraine crux.. moet natuurlijk zijn Lorraine cross.