Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat stelt dit beeldje voor?

Ik heb dit beeldje gefotografeerd in Vilnius, in een straat in de buurt van het presidentiële paleis.

Wat stelt dit beeldje voor?
- Wat heeft ze tussen haar benen? Het lijken fluiten.
- Waarom zit ze in deze houding? Treurt ze, bidt ze?
- Welke betekenis zit erachter? Men beeldde toch niet "zomaar"
  iemand uit?

Picture for question
12 jaar geleden
693
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te baren :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ eindelijk weer eens een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie foto. Goede compositie en vlakverdeling.
Fraai licht ook.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je. Ik ben echt aan het experimenteren geweest met het fotograferen, zowel op technisch als op creatief/beeldend gebied. Ik heb het gevoel dat ik technisch snel vorder. Creatief / beeldend / compositie gaat ook steeds beter, maar dat gaat langzamer. Technisch gezien zijn op deze foto de witte zonlichtvlekken (aan de rechterkant) volkomen overbelicht - maar dat ging niet anders. Als ik de camera zelf de belichting had laten bepalen, was het beeldje veel te donker geworden, bijna zwart zelfs. Ik denk niet dat het erg is dat die witte vlekken overbelicht zijn, ze bevatten toch geen informatie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is de heilige Cecilia. Zij wordt doorgaans afgebeeld met haar attribuut, het orgel. Vandaar de orgelpijpen.

Toegevoegd na 46 seconden:
Volgens de legende kwam ze uit een Romeinse voorname familie, gens Caecilia. Ze zou zeer jong zijn gedwongen te huwen met iemand uit een andere Romeinse adellijke familie. Ze vond troost in de muziek en stierf de marteldood omstreeks 230. Ze werd patrones van muziek, instrumentenmakers en zangers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, je bent me voor, hier kwam ik uiteindelijk ook op uit, ik denk wel dat zij het is.

Andere antwoorden (1)

Het lijkt mij dat er een gedeelte ontbreekt aan het beeld, dus het gedeelte dat er uitziet als een orgelpijp is volgens mij een stuk van een gewaad dat is afgebroken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie minstens zes "orgelpijpen" (klik op de foto voor een vergroting; afhankelijk van je browser kan het zijn dat je vervolgens nogmaals moet klikken voor de oorspronkelijke grootte van de foto).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding