op een paneel staat een afbeelding waarvan ik vermoed dat het Erato is, wie kan mij daar zekerheid over geven?

Het paneel vonden we op de zolder van de buren. Is het een deurtje van een draaiorgel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Op het overigens nostalgisch overkomende paneeltje staan meerdere figuren, die allen met de muze te maken kunnen hebben. Links boven kan Erata voorstellen. Erata was de muze in of van liefdes- en huwelijksliederen. Als zij speelde droeg zij een lire in de ene hand en een plectrum in de andere hand. Zij was gekroond met rozen en takje myrthe. Daaraan voldoet deze gevleugelde Erata niet. Zij speelt niet met een plectrum maar "plukt" de snaren met haar handen/vingers.

De groot afgebeelde dame op de voorgrond zou dus ook niet kunnen voldoen aan de figuur Erata. Zij bespeelt nl. een soort contra-bas of basgitaar en draagt een schrijfveer in de rechter hand. Of het paneeltje dienstbaar was als frontversiering voor een straatorgel zou qua afbeelding mogelijk zijn maar qua materiaal lijkt het mij wat kwetsbaar overkomen.