hoe vaak is de nachtwacht kapot gegaan

de nachtwacht is een beroemd schilderij van de Nederlandse schilder Rembrandt van rijn deze is meerde malle beschadigt maar ik wil weten hoe vaak

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

In totaal 4 keer en bijna 5 keer.
3 maal door vandalisme en 1 keer om hem ergens passend op te hangen, zie uitgebreide uitleg hieronder:

..De Nachtwacht hing aanvankelijk in de grote feestzaal van de Kloveniersdoelen aan de huidige Amsterdamse Nieuwe Doelenstraat. Het mat toen ongeveer 5 meter bij 3,87 meter.
de gebeurtenis in 1715, toen een deel van het doek werd afgesneden, geldt natuurlijk als een zware beschadiging (maar niet als vandalisme).

De Nachtwacht werd driemaal in zijn geschiedenis zwaar beschadigd door vandalen:
op 13 januari 1911 bewerkt met een schoenmakersmes; op 14 september 1975 bewerkt met een gekarteld tafelmes door de werkloze W. de Rijk, die later zelfmoord pleegde;
op 9 april 1990 bespoten met zoutzuur.[4]

Op 25 juni 1945 arriveerde het schilderij per binnenschip in Amsterdam. De toenmalige directeur van het Rijksmuseum, Van Schendel, viel bij die gelegenheid bovenop het schilderij, dat hiervan geen ernstige schade ondervond.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is de nachtwacht echt vier keer beschadigt ik dacht 3

Andere antwoorden (1)

De Nachtwacht werd driemaal in zijn geschiedenis zwaar beschadigd door vandalen: op 13 januari 1911 bewerkt met een schoenmakersmes; op 14 september 1975 bewerkt met een gekarteld tafelmes door de werkloze W. de Rijk, die later zelfmoord pleegde; op 9 april 1990 bespoten met zoutzuur. Ook de gebeurtenis in 1715, toen een deel van het doek werd afgesneden, geldt natuurlijk als een zware beschadiging (maar niet als vandalisme).
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooohhh...gewoon geknipt en geplakt.. niet jou stijl!