hoe kan ik zelf goede originele ideeen krijgen voor ontwerpen?

Ik doe grafisch vormgeving. Op school krijgen we soms een opdracht om iets te maken rond een thema, bijv. de zee, er worden dan al allerlei associaties gegeven bij het thema. lastig. Ik wil dan toch iets origineels maken. hoe kom ik op 'andere' ideeen? Ook is het zo dat ik vaak naar eht werk van anderen kijk, en dan denk ik: hoe komen zij erop, ik vind het heel mooi, maar kan zelf weinig bedenken bij een opdracht. hoe kom ik op meer ideeen? Dus ideeen vanuit mezelf, niet overgenomen van anderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Originele ideeën zul je later in je beroep ook moeten hebben. Is het niet een van de voorwaarden om de opleiding te volgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je 's een voorbeeld noemen van zo'n opdracht rond een thema?
Misschien kan ik dan nog wat concretere tips bedenken dan ik hieronder neergezet heb.

Antwoorden (3)

Associeren rond het thema. Waar denk je aan bij het thema en dan van daaruit verder denken.
Bij jouw voorbeeld Zee: - Strand - Vakantie - Zonsondergang - Waterskien - Water - Storm - Schepen.

Als je dat lastig vindt kan ook via Google Afbeeldingen zoeken naar plaatjes die bij dat thema horen (dus gewoon afbeeldingen zoeken met Zee of Sea), die helpen bij het associeren. Je vindt dan minder voor de hand liggende associaties, bijvoorbeeld voor zee zie je ook - Windmolens - Sea Shepherd - Walvissen - Bedreigde dieren - Vervuiling - Eilanden van plastic in zee - Booreilanden.

Zo kan je iets verzinnen dat je kunt gebruiken voor je vormgeving én heb je er ook een verhaal bij waarom je die vorm hebt gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn allerlei boeken over creatief denken met hele goede oefeningen die je helpen om hele nieuwe ideeen te bedenken. Een lijstje:

Het grote boek van de creativiteit van Geroge Parker

Brainstormen van Koen de Vos

Eindeloze creativiteit van M. Todd Beam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer inderdaad te associeren bij het thema.
Maar ga daarbij wat verder dan alleen voorwerpen die erbij passen.

Denk bijvoorbeeld ook aan:
liedjes, spreekwoorden, gezegden, verhalen, gedichten, citaten, cabaretstukjes, films etc... waarin het woord voorkomt.
En dingen die erop rijmen.
En denk ook ook 's aan kleuren, geluiden, geuren, vormen, gevoelens etc... die je erbij vindt passen.
En dingen die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. het thema.
En ga zo maar door.

Pak er boeken, tijdschriften, internet etc... bij voor afbeeldingen die erbij passen.

En probeer 's samen met iemand anders te associeren, dat werkt ook vaak goed. Zeker als het iemand is die een beetje dezelfde denkwijze heeft.